úterý 29. srpna 2017

Karetní speciál: Jak si pro sebe vybrat karty?

Už je to dlouho, kdy jsem psala článek o tom, proč si vykládám karty (ZDE).  A logicky tenhle článek vyvolal mnoho otázek na to, jak si vybrat karty, když ještě žádné nemáte a na trhu je jich tak obrovské množství :) Já samozřejmě nejsem žádný odborník, ale karty si vykládám už víc než 15 let a mám doma docela slušnou sbírku, takže jsem zkusila sepsat nějaké své osobní tipy na to, jak si vybrat svůj první (nebo i další :) balíček!


1.) Jaký typ karet chcete

Tohle je podle mě hodně zásadní otázka hlavně pro ty, kteří ještě žádné karty nevlastní. A možná sí říkáte, že právě proto ale nevíte, jaké vybrat. Já osobně bych udělala takové hodně primitivní dělení na karty tarotové a pak ostatní karty (andělské, různé inspirační atd.). A teď jde o to, jaký vlastně máte k pořízení karet důvod. Chcete si vykládat karty na různé životní situace, používat je jako nástroj práce s podvědomím a podobně? Pak bych za sebe doporučila karty tarotové. A to zejména proto, že v sobě nesou velmi krásnou symboliku a najdete k nim spoustu zdrojů, knih, můžete si hledat informace na Pinterestu atd. Ten základní význam dané tarotové karty se totiž nemění, ať máte jakýkoliv balíček tarotu.

No a pokud si chcete spíš třeba vyložit jednu denní kartu, potěšit se něčím pozitivním, inspirovat se třeba když máte zrovna špatný den, tak na to mně osobně nejvíc vyhovují právě ty z kategorie "ostatní". Mám moc ráda všechny možné andělské karty Doreen Virtue nebo třeba Osho Zen Tarot. Ale zjistila jsem, že mi tyhle karty nevyhovují tolik na ty složitější výklady, tam prostě vždy sáhnu po tarotu. Ale neříkám, že to nejde samozřejmě!

2.) Vizuální stránka

Druhá podle mě hodně zásadní věc je vizuální stránka karet. Karty se vám musí líbit, musí vás něčím oslovit a přitahovat. Někomu se líbí spíš barevné a pozitivní karty, někomu temné a trošku děsivé, někoho osloví spíš tradiční zobrazení symbolů, někdo sáhne po více abstraktním a moderním provedení. Mě osobně se třeba často nelíbí, jak jsou v některých karetních sadách vyobrazené tváře lidí. A kamarádka třeba má karty, které miluje a mě jsou po vizuální stránce nepříjemné. Takže určitě než nějaké objednáte, tak si je pořádně vygooglete nebo ideálně se na ně zajděte podívat někam naživo.

3.) Náročnost, komplikovanost

Tady u toho bodu jsem úplně nevěděla, jak ho nazvat, ale podstata tkví v tom, že ne všechny karetní sady jsou určené a vhodné pro začátečníky. Zvlášť v případě tarotových karet! Pokud tedy jste naprostý začátečník, tak na tohle myslete a nevybírejte jen podle vzhledu, což nás přivádí k dalšímu bodu.

4.) Knížka s významy karet a způsoby výkladu

Většina balíčků obsahuje jednak vykládací karty, ale také knížku, která vám s výkladem pomůže. A tohle je dost zásadní bod. Je totiž potřeba se seznámit s tím, jak je tato část pojata. Protože pokud jste začátečník, tak asi nebudete od začátku vykládat karty jen intuitivně, ale budete zřejmě chtít nějakou opěrnou strukturu. No a tyto knížky jsou pojaté velmi různě. Někde je jen krátký obecný text a pak jsou vysvětleny významy karty například v partnerství a v pracovní oblasti. To se podobá formou třeba horoskopům - výklad je dost konkrétní. Moje zkušenost je taková, že to spoustě lidem vyhovuje na začátku, ale po čase jim přestane stručný konkrétní popis stačit a chtějí jít více do hloubky, do symboliky karet. U tarotu je dobré to, že si můžete přikoupit různé knížky už bez karet, pokud do téhle fáze přijdete. A taky můžete informace hledat třeba i na internetu a podobně.

Proto si při koupi karet prohlédněte i přiloženou knihu, přečtěte si pár výkladů a zjistěte, jestli jsou podané takovou formou, která vám bude vyhovovat a které budete rozumět...

5.) Cena

Poslední bod je asi dost jasný, ale stejně ho chci zmínit. Především tarotové karty jsou totiž často docela investice a cenou se můžete přiblížit klidně i k tisíci korunám (a samozřejmě i dál:). Pokud jste si jistí, že vás vykládání karet bude bavit, tak bych radši investovala do balíčku, který jsem si na první pohled zamilovala, než abych doma měla nějaký kompromis kvůli ceně. Na druhou stranu - pokud si tím jisti nejste, tak bych možná prvně volila nějakou finančně méně náročnou variantu a ono pokud vás to chytne, tak u jednoho balíčku s velikou pravděpodobností stejně nezůstanete :D :D

U ostatních typů karet je to řekla bych příznivější - třeba některé andělské karty se dají sehnat za poměrně nízké ceny :)

No a to je pro dnešek vše:) Po dopsání mi přijde, že všechny tyhle body jsou zcela jasné a evidentní, tak snad vás nenudil a bude pro někoho užitečný. Možná si teď říkáte, že vám v něm chyběly konkrétní tipy, ale nebojte, odteď bude v každém dílu téhle série detailněji představený jeden konkrétní balíček karet, takže věřím, že inspirace bude dost :) Mějte se krásně a napište mi, jak to máte s kartami vy? Vykládáte, nebo vám to přijde podivínské? A jaké karty jsou vaše nej?


10 komentářů:

  1. Zdravím a děkuji za článek! :-)
    Musím teda říct, že v počtu balíčků na Tebe nemám, no :-) Vlastním tarot druidů a dále klasický Rider White tarot a Svatojánský tarot od Evy Francové - s tím jsem se ale ještě nedala nějak na jednu vlnu a upřímně ani nevím, zda se k tomu někdy společně s kartami dobereme.Moc se mi ještě líbí Zlatý tarot (Marchetti, Moore) a WildWood tarot. Tyhle dva ještě určitě u mne místo najdou :-)
    Krásný den ti přeji! <3
    L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ale musíš zase brát že já začala ve 12 nebo 13 nebo tak prostě nějak, takže se to prostě za ten pravěk nastřádalo :D :D A tarot bych časem taky ještě nějaký chtěla, ale jaký, to zatím netuším :)

      Vymazat
    2. Prý pravěk :-D :-D Vždyť jsi mladší než já ;-) Pravda je, že jsem si k tarotu našla cestu až po dvacítce, tak to mě omlouvá :-D

      Vymazat
  2. Nojo, já bych pořád nakupovala... Už pěkně dlouho si chci pořídit tarotové karty a pořád nic.:D Takže mám zatím jen ty inspirační karty - ale to už jsem ti myslím psala.:) Jednak Poselství květin a pak úžasné kočičí karty od Nicole Piar. S oběma balíčky jsem moc spokojená a většinou je kombinuju. Vysněný tarot teprve hledám a taky na něj šetřím.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ty kočičí ti mega závidím, ty jsou překrásné! A neboj, ono na ten tarot taky dojde :) <3

      Vymazat
  3. Závidím ten Keltský tarot :), v české verzi je bohužel už vyprodaný. Od stejného autora mám Keltské orákulum stromů a Keltské orákulum rostlin, a ty karty jsou úžasný, hlavně u těch rostlin. Velký formát, krásné ilustrace, ideální k meditaci. U tarotu pokaždé skončím na tom, že se chci naučit významy a v půlce mě to přestane bavit.. takže spíš obdivuju z povzdálí :). A ještě bych mohla doporučit Soulcards, pokud někdo hledá intuitivní karty s duší :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano ten je fakt krásný, je to velká škoda že už se nedá koupit :( A ty Soulcards si tedy musím vygooglit :)

      Vymazat
  4. Ka kartám jsem vždy měla respekt, táhne mně to k nim, ale zároveň si nejsem jistá, zda se jim skutečně budu věnovat, tak jsem si ještě zatím žádné nekoupila, ale táhne mě to k Osho Zen Tarot, což nevím asi by to byla dobrá volba pro první tarotové karty. Jinak po manželově babičce máme doma andělské karty, ty jsi občas vyložím, ale asi to nejsou zrovna ty pravé pro mě. Ale na Silvestra jsem si taroty snažila vyložit podle tvého článku (použila jsem taroty na internetu) - na každý měsíc jednu kartu, sepsala jsem si to do kruhu, přesně tak jak popisuješ. Koukla na to a říkám, je to jasné, budu těhotná, dokonce jsem trefila i měsíc od kdy. To byl jediný můj výklad a možná jsem se toho až lekla, jak mě to tak u toho napadlo, protože o druhé dítko se snažíme pět let a v tu chvíli to opravdu byla věc, které jsem nevěřila i přesto, že jsem to z toho cítila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a jak to dopadlo? Nebo se ještě uvidí? Konec roku je přeci jen ještě daleko :)

      Vymazat
    2. To těhotenství? Právě, že dopadlo a trefila jsem i ten měsíc, že otěhotním v únoru. Takže výkladům karet určitě věřím, jen si myslím, že k tomu je prostě potřeba dobrá intuice, šestý smysl nebo něco, protože muž mi koukl přes rameno a poklepal si u toho na čelo :-) Ale on už ví, že ve většině případů se má intuice potvrdí a řekla bych, že tarot mi asi jen pomohl. A jak to teď tak píšu, tak mi došlo, že ty karty nakonec opravdu budou dobrá investice, takže už jdu napsat Ježíškovi :-)

      Vymazat