pátek 14. dubna 2017

Přečteno: 3x Petra Dvořáková

Dnes pro vás mám článek o třech knihách jedné autorky. A sice Petry Dvořákové. Dostala se mi do ruky její kniha Proměněné sny a zaujala mně natolik, že jsem se rozhodla rovnou přečíst i její dvě další knihy. Autorka má za sebou životní zkušenosti, které by vydaly na mnoho životů - jako velmi mladá žila v klášteře, pak odešla, pracovala jako zdravotní sestra, vdala se, prožívala velmi těžké manželství, měla poměr s knězem, v dospělosti bojovala s anorexií, její syn si prošel leukémií. Takže je vám asi jasné, že tahle autorka má neskutečné množství témat ke zpracování. A nutno říci, že její knihy rozhodně nejsou veselé čtení. Ale i přesto, nebo možná proto, stojí za přečtení!!!




Proměněné sny
Deset rozhovorů, které mají jedno společné- jejich protagonisté jsou reální lidé a popisují velmi upřímně svoje autentické zkušenosti ze svého života v církevním prostředí. Například jde o ženy, které vstoupily do kláštera a z nějakého důvodu ho opustily, nebo muže, kteří se stali kněžími a pak tento stav také opustili, třeba kvůli tomu, že chtěli vztah.
Jsou to opravdu silné příběhy, často se tam opakuje hodně špatné rodinné zázemí, přitom šlo většinou o křesťanské rodiny, kde byl na dítě vytvářen nátlak, aby chodilo do kostela, modlilo se. Někdy dokonce i manipulování dítěte, aby se například v budoucnosti odebralo do kláštera nebo se stalo knězem. 
Na život jedince v církvi tyto příběhy vrhají docela temné stíny a co jsem četla, tak církev tuto knihu v době jejího vydání (rok 2006) nepřijala zrovna dobře, což je samozřejmě logické. O to hodnotnější mi ta svědectví přijdou! Protože víra je tak křehká a citlivá věc, že pokud se člověk dostane do soukolí života v církvi, může ho to semlít a odnese si šrámy, za které viní jen sám sebe. A tahle kniha si myslím, že může mnohým pomoci pochopit, že to není černobílé. A kniha například také ukazuje, jak problematický je institut celibátu!
Jeden z příběhů (Eva) je skutečným příběhem samotné Petry Dvořákové, což jsem zjistila až zpětně a její životní příběh je opravdu zdrcující...






Já jsem hlad
Tato kniha je velmi intimní zpovědí autorky. A když říkám intimní, tak myslím fakt intimní. Neskutečně syrové vyprávění, ve kterém se autorka odkryla v celé své pomyslné nahotě a dala nám nahlédnout všechna bolestivá zákoutí. Kniha začíná v jejím dětství a popisuje její život dále v dospívání a pak také v manželství. 
Jak už prozrazuje obálka, má jít o příběh zápasu s mentální anorexií. Zajímavé je, že autorka touto závažnou poruchou trpěla až jako dospělá žena. Petra má úžasnou schopnost sebereflexe, takže je v knize dokonale popsán mechanismus toho, jak byl pro ni hlad vlastně prostředkem kontroly. Když nemohla mít pod kontrolou svůj život, tak aspoň svůj hlad. 
Kniha ale kromě anorexie obsahuje nespočet dalších témat. Celou knihou se výrazně prolíná téma ženství. A taky téma matky. Autorka popisuje, jak hluboce potřebovala mateřskou náruč, které se jí nedostávalo a jak ji tato absence ničila. 
Za mě je toto nejsilnější kniha z těch tří. Jednak tím, že to je autorčin reálný příběh. A jednak tím, do jakých hloubek dokázala ve svém vyprávění jít. Dokonce co jsem si pročítala komentáře a recenze ke knize, tak i dost lidí považovalo tu zpověď za příliš intimní, bylo jim to nepříjemné. Já to naopak vysoce cením!!
Taky jsem si všimla, že autorce je některými čtenáři vyčítáno, že o své matce píše velmi, možná až příliš kriticky. To je ale jejich nepozornost, protože autorka sama v knize píše, že si toto uvědomuje, ale že chtěla jednotlivé části podat autenticky, vstoupit zpět do svých pocitů a prožitků, tak jak to v tu dobu cítila a v dětství to prostě cítila takto kriticky.



Sítě
Kniha obsahuje tři povídky. A všechny mají jedno společné - nízké sebevědomí. Na deskách knihy se říká: "Tři příběhy o tom, jak nízké sebevědomí ovlivňuje náš život. Jste ohroženi jen do té míry, do jaké sami sobě nevěříte. kde je nízké sebevědomí, tam stojí nablízku i manipulátor. A hledá, jak by vás využil ve svůj prospěch."

V prvním příběhu je popsán klasický mechanismus, kdy si nejistá žena najde partnera, ze kterého se vyklube psychopat. Psychopat jako terminus technicus, jako porucha osobnosti. Popravdě, za mě byl tenhle příběh nejslabší z těch tří. Pro mě totiž nebyl až tolik uvěřitelný jeho závěr, Nechci vám tu moc prozrazovat detaily, ale jednoduše si myslím,že by to probíhalo jinak, mnohem komplikovaněji. Na druhou stranu ale opět oceňuji, jaká témata si autorka vybírá, protože takových lidí, kteří žijí pod nadvládou nějakého psychopata je bohužel strašně moc :( Což je děsivé!!! Celkově byl ale příběh mrazivý, už v začátcích kdy se ještě nic zásadně špatného neodehrávalo mě mrazilo z předtuchy co se bude dít a vyplnilo se.

Druhý příběh je opět z křesťanského prostředí. Je to příběh ženy, jejíž muž prožije obrácení a stane se silným věřícím. A nastane peklo. Tenhle příběh mě nejvíc štval tou bezmocí, kterou jsem cítila. Úplně se mi chtělo křičet na hlavní hrdinku, ať se už konečně vzpamatuje. Tady mi naopak vyústění celého příběhu přišlo uvěřitelné a povedené! Zase zajímavá témata - život v církevním společenství,   přirozené plánování rodičovství versus antikoncepce, touha žít svobodný život versus neustálá těhotenství, atd.

Třetí příběh je z prostředí zdravotnictví. Autorka výtečně popisuje, jak lidé s nízkým sebevědomím často tíhnou k pomáhajícím profesím, protože tam získávají moc! Opět dokonalé téma, opravdu tleskám! Tady navíc ještě příběh zasadila do prostředí obchodu s pupečníkovou krví, což je eticky choulostivé téma, kdy se obchoduje se strachem a s vědomím, že rodiče udělají pro své dítě cokoliv a ochotně zaplatí... Navíc mi přišlo, že tento příběh je napsán nebývale drsně! Hlavní hrdinkou je Naďa, která má sebevědomí na bodu mrazu, ale řeší to tím, že si kolem sebe postaví vysokou hradbu, za kterou se ztrácí i sama sobě.

Ještě bych na závěr řekla, že se mi moc líbilo, jak se knihou prolíná ten motiv sítí, do kterých se člověk může dostat plíživě, nemusí si toho včas všimnout a už je lapen!!!


Všechny tři knihy vám vřele doporučuji, já si je určitě průběžně pořídím domů do své knihovny, protože je to aspoň malý způsob, jak podpořit české spisovatele! Není to snadné čtení, je to plné tíhy, bezmoci, bolesti a po přečtení se budete cítit jak zpráskaní. Ale stojí to za to. Akorát bych vám asi nedoporučila takový maratón všech tří knih najednou, to na mě bylo celkem příliš...  Mrzí mě, že knihy této autorky nemají takovou publicitu jako například Třeštíkové nebo Hartla, protože by si to rozhodně zasloužily a těmi tématy jsou i mnohem přínosnější a mají daleko větší přesah! Ale věřím, že do ruky opravdových milovníků knih si cestu najdou :)

6 komentářů:

  1. Wow, tak jsi mě zase přesvědčila, ať vyzkouším další knihy.:) Dle předešlých postů na instagramu bych je asi zavrhla (aspoň dočasně), ale tahle recenze mě zase dostala... Zkusím jednu a uvidím; Dvořákovou si ale nechám až na nějaké klidnější období. Teď zvládám přečíst tak 2 kapitoly z dětských knížek před spaním, a po Velikonocích mi má přijít Little book of hygge, což teď přesně potřebuju - něco pozitivního a krásného, náročnější četbu teď odkládám. Kterou bych měla začít? Lákají mě Proměněné sny a Sítě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to s těmahle počkej, to opravdu nejsou knížky na náročné období, popravdě já jsem z nich docela rozložená teď :( A kterou první? Strašně těžká otázka :D Ona je každá úplně jiná. Tak to spíš zkus nechat na intuici :)

      Vymazat
    2. Děkuju.:) Ono to nebude tak obtížné, protože na mě teď v knihovně čeká asi 6 nových knížek, a pořád nakupuju další, jenže nemám čas číst. To mi ale nebrání v tom je hromadit do zásoby; pošťačka se minule smála, když mi nesla 4. balíček v jednom týdnu.:D A to tu mám ještě poukaz do knihkupectví, ten si schovávám jako odměnu za zkoušku. Takže konkrétní výběr knížky nechám na momentální náladě, až to bude aktuální.

      Vymazat
    3. Tak pak dej vědět, na jakou padla volba :)

      Vymazat
  2. Ili úžasne napísané. Musím povedať, že o tejto spisovateľke som predtým nepočula (až od teba)a pritom má tak závažné témy. Každá jedna bude pre mňa silné kafé. Väčšinou sa takýmto knihám vyhýbam, pretože sú pre mňa ťažké.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi naprosto Ti rozumím, já byla po dočtení té třetí vyřízená. Už bych to neudělala, číst je hned za sebou :( Ale jako stojí za to, jen je potřeba to dávkovat a ideálně i prokládat nějakým hodně pozitivním čtením :)

      Vymazat