neděle 2. dubna 2017

Hygge kam se podíváš aneb co to je hygge a která kniha o něm je lepší?

Taky milujete ty chvíle, kdy venku prší nebo sněží, vy se zachumláte do deky, s krásným hrnečkem plným teplého čaje a vezmete si knížku? Nebo se přitulíte k někomu blízkému? Nebo si venku rozděláte oheň a pozorujete plameny a opékáte něco dobrého? Tak tomu se říká hygge a tohle slovo tu dneska zazní ještě mockrát :)

Tento článek mám rozepsaný od 23.12, měl být o tom, co to hygge je a měl původně vyjít na Štědrý den :D No, to jsem nestihla :D Pak jsem ale četla dvě knížky o hygge, tak jsem si řekla, že bude lepší to takhle spojit i s recenzí knížek. V době jejich vydání tady u nás se teda kolem hygge strhla docela mánie, ale ten koncept podle mě za to stojí!! :) 



Hygge je podivné slovo, jehož význam se dá těžko vysvětlit jedním českým nebo anglickým ekvivalentem. Nejbližší je asi anglické "cosy":) No a o co se tedy jedná? Momentálně o obrovský nový lifestylový trend, který k nám přišel ze severských zemí. Hlavně z Dánska. V těchto zemích je dlouhé měsíce pořád tma, zima, hodně depresivní počasí, málo slunečního svitu a to má samozřejmě vliv na psychiku lidí. Hygge je tu tedy vlastně takovým prostředkem, kterým lidé proti té šedi a depresi bojují. 

Hygge je velmi komplexní souhra mnoha faktorů. Seveřané tráví kvůli počasí hodně času uvnitř a proto jsou tolik zaměření na design a na vzhled svých obydlí. A zde je hygge rozhodně ve hře. Bez čeho se to rozhodně neobejde jsou svíčky. Přes 85% Dánů se při slově hygge vybaví právě svíčky. Nic není větším zabijákem hygge než ostré stropní světlo. Naopak pokud si zapnete nějakou lampičku v rohu místnosti a k tomu zapálíte svíčky, pak vykouzlíte tu úžasnou atmosféru pohodlí, spřízněnosti, bezpečí. Kromě svíček tedy budete potřebovat i lampy s tím správným světlem a ideálně také nějaká světýlka :D K navození hygge vám jistě pomůže i dobrý nápoj, teplá deka a nějaký bezpečný koutek, kam se můžete schoulit.



Abyste ale nezískali dojem, že hygge je o designu, nábytku, věcech, tak to je jen jeden ze střípků celé skládačky. Hygge je totiž něco mnohem víc. Jde o pocit bezpečí, sounáležitosti, stav kdy k sobě lidé mají blízko. V knize The Little Book of Hygge, o které dnes ještě bude řeč, se mi moc líbila pasáž, kde autor říká, že v hygge nejsou vítány žádné demonstrace síly. Aby mohlo v místnosti zavládnout hygge, nesmí si žádný z přítomných individualisticky uzurpovat všechnu pozornost, nepatří sem žádné hádky o politice, ale naopak by konverzace měla být příjemná, harmonická a všichni by měli dostat svůj prostor.

Další věc, která se mi na hygge strašně moc líbí je, že není o penězích. "To, co je nejdražší, často není hygge", říká autor "malé knihy hygge". Což si myslím, že je fakt pravdivé. Jakmile jednou pochopíte, o čem tohle celé je a prožijete si to, tak dáte autorovi za pravdu. On doslova říká, že "hygge je skromné a pomalé". Schválně si to zkuste sami na sobě. Já třeba většinou z domů, kde se majitelé snaží dávat na odiv luxus, cítím chlad a takovou zvláštní prázdnotu. Tisíckrát větší atmosféru má skromnější bydlení, kde cítíte to srdce, ten domov!! Stejně tak mnohem více v souladu s hygge bude starožitné křeslo, které je možná malinko ošoupané, než supermoderní kožený gauč...

Hygge je o přítomném okamžiku. O vnímání všemi smysly. Můžete ho cítit, když posloucháte praskající dřevo v krbu nebo když přejedete rukou po dřevěném stole. Jde o vnímání detailů, o kouzlo okamžiku. A nezanedbatelnou roli hraje sociální dimenze. Autor píše, že většina Dánů má hygge spojené s přítomností blízkých lidí. Například když se přátelé sejdou a společně připravují dobré jídlo, popíjí víno a užívají si blízkost druhých. 

Hygge je prostě o užívání a prociťování detailů v našem životě a proto mě tak nadchlo. Je to způsob, jak si všední dny udělat hezčí, jak si udržovat to kouzlo a teplo domova, jak si vytvořit svůj bezpečný koutek někde hluboko uvnitř nás samých....


Meik Wiking: The Little Book of Hygge
Tuhle knížku jsem četla jako první, koupila jsem si jí v angličtině, ale už se připravuje i v češtině a koupit si jí budete moci například ZDE

Autor se věnuje fenoménu hygge opravdu zeširoka a v mnoha rovinách. Mluví o tom, jak k hygge přispívá čím doma svítíme, co si oblékáme, co jíme, kde bydlíme. Také zmiňuje, že hygge lze prožívat i venku a jak ho můžeme zažívat během celého roku. Samostatná kapitola je věnována Vánocům, protože to je rozhodně ta hlavní sezóna hygge :) Autor také popisuje, jak vnímat hygge všemi pěti smysly a jakou roli v něm hrají ostatní lidé. 

Co vás na knize rozhodně zaujme již na první pohled je vizuální stránka, která je jedním slovem dokonalá!!! Obálka, ilustrace a především fotografie vás dostanou do stavu prožívání hygge nejspíš okamžitě :D Rozhodně je to nejkrásnější kniha, kterou vlastním!!! <3 




                                             Knihu v AJ koupíte například ZDE


Louisa Thomsen Britsová: Hygge Tajemství spokojeného života
Tuto knihu jsem četla v češtině jako druhou o hygge. A ihned po přečtení jsem si říkala, že jsem měla velké štěstí, že se mi do ruky nedostala jako první. Protože bych byla asi trošku zklamaná. Začnu vizuální stránkou, která je opět úžasná - nádherná obálka, překrásné fotografie. 
Téma hygge je ale oproti předchozí knize pojato naprosto jinak. Spíš tak jako vědecky, systematicky, což se mi k hygge popravdě moc nehodí a prostě mi to nesedělo. Navíc je tu hodně akcentována ta sociální povaha fenoménu hygge. Celkově mi přišlo, že pokud by tuto knihu četl někdo, kdo o hygge nemá ponětí, že by mohl získat dojem, že se jedná o nějakou blbost :D :D :D Ale spíš kvůli tomu stylu, jakým je psaná, že volí takový hloubavý pohled, ale bohužel dle mého trochu odrazujícím způsobem...



Knihu  koupíte například ZDE. 

Tím,že já už jsem téma znala a četla tu anglickou knihu, tak mi tato kniha přišla zajímavá jako doplnění a jsem rozhodně ráda, že jí ve své knihovně mám! Prostě další pohled na téma, ale z trochu jiného úhlu. Pokud se ale setkáváte s hygge poprvé, rozhodně si jako první přečtěte knihu od Meika Wikinga. Je více prakticky založená, z mého pohledu je zde hygge lépe vystihnuto tak, aby vám bylo předáno aspoň něco z toho prožitku. Dozvíte se, v čem všem lze hygge hledat a jak ho začít vnímat, abyste si mohli do svého života přinést více plně prožitých okamžiků. Pokud vás téma zaujme, tak pak jděte směle i do té druhé - Tajemství spokojeného života.

Už jste slyšeli o hygge? Co nesmí chybět vám k takové dokonalé chvilce v severském stylu? :)

4 komentáře:

  1. Tak o hygge jsem v životě neslyšela, ale zjistila jsem, že tak žiju:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jooo přesně tak jsem to měla taky, když jsem se o tom doslechla poprvé. Já se to nějak intuitivně naučila na mateřské, abych si zpříjemnila tu šeď dnů, kterou jsou tak nějak hodně stejné. A zvědomit to díky čtení těch knížek mi pomohlo to ještě vybrousit :D

      Vymazat
  2. Nejdřív jsem si říkala co to sakra je když jsem mrkla na titulek, ale po zjištění jsem si říkala jéé, to jsem celá já :D Krásný článek :)

    Cosmokočka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano ten název zarazí na začátku skoro každého ale po přečtení pár článků nebo stránek knížky už má člověk hygge ve svým slovníku pěkně uhnízděné :D :D

      Vymazat