pondělí 12. září 2016

Přečteno za srpen 2016

Ahoj, další měsíc je za námi a ačkoliv to rozhodně teď tak nevypadá, blíží se moje nejmilovanější období roku - podzim <3 A vy se dnes můžete podívat na knížky, které jsem přečetla za srpen - je tam jedna skvělá beletrie, jedna úžasná kniha z oblasti osobního rozvoje a jedna hodně vtipná knížka :)

Zdroj: Pinterest.com


Peter May: Skála
Skála je detektivní román a hned na obalu knihy se píše:"Thriller temný a děsivý jako bouřlivé skotské moře za zimní noci." Navíc i na instagramu mi všichni říkali, že to je děsivá knížka, takže musím říct, že jsem ji původně číst nechtěla :D Já totiž zásadně nečtu žádné horory, děsivé knížky, knížky typu Stalker a podobně. To bych pak nemohla doma fungovat, když má manžel noční :D Nakonec ale zvědavost zvítězila nad strachem! 
Každopádně Skála je temná a děsivá naprosto jiným způsobem, než jsem očekávala a než asi většina lidí očekává. V průběhu čtení se u ní nebudete bát! Nebudete se po jejím přečtení bát jít někam sami v noci :)
Příběh se odehrává na skotském ostrově Lewis, kam přijíždí detektiv Fin Macleod. Ten na ostrově vyrostl a nyní pracuje na pevnině jako policista. Na ostrov je přivolán, protože se zde stane vražda hodně podobná jiné, kterou Fin právě vyšetřuje. Dál už se odvíjí příběh, který ale není klasickou detektivkou. Autor úžasně popisuje ostrov, život na něm, povahu zdejších lidí i cestu na onu skálu, kde probíhá už staletí tradice lovu.
Já nejsem zrovna čtenář detektivek a přesto mě tahle kniha mimořádně okouzlila. Myslím, že to bude hlavně tím, že autor se hodně soustředí na psychologickou stránku věci. Na vztahy mezi lidmi. Pointa příběhu vás hodně překvapí!!! 
Za mě je to jedna z nejlepších knih, co jsem letos četla, a jelikož se jedná o trilogii, rozhodně se chystám i na další díl! 



Stephen R. Covey: 7 návyků skutečně efektivních lidí
Někdo si možná řekne - no jo, zase další ze současné vlny knížek o produktivitě. No, ani ne! :) Tahle knížka totiž poprvé vyšla v roce 1989, tedy v roce, kdy jsem se narodila :D :D Navíc není o tom, jak za den stihnout maximum, jak vydělat co nejvíc peněz s minimálním úsilím a podobně! Tohle je knížka o tom, jak vybudovat svůj život na charakteru a principech. 
Autor vás seznámí se 7 návyky, které když si osvojíte, vytvoříte si tak pevný základ pro váš život. První tři návyky se týkají vás samotných (autor je nazývá "soukromá vítězství" a druhé tři návyky se týkají vašich vztahů (autor je nazývá veřejná vítězství). 
Nechci jít úplně do detailů, protože to by byl pak mega dlouhej článek, ale jak jsem psala na instagramu, tohle je knížka, kterou by si měl každý jednou za život přečíst!!!
Já už jsem v jednom článku malý kousek téhle knihy vysvětlovala, tak se můžete podívat TADY. Jde o jednu část prvního návyku - být proaktivní a myslím že hezky ilustruje, jak moc je ta knížka chytrá! :)



Allan a Barbara Peasovi: Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách
Tato kniha populárně-naučnou formou pojednává o tom, jak se liší muži a ženy. Proč je jejich chování v mnoha situacích diametrálně odlišné a proč si často v klíčových věcech nerozumí. Dozvíte se, jak odlišně pracuje ženský a mužský mozek, jak nás ovlivňují naše hormony, jak je to u mužů a žen s prostorovou orientací a mnoho dalšího! :) 
Já jsem ji už kdysi četla a teď jsem měla chuť jí přečíst znovu, protože jsem si pamatovala, že jsem se u ní strašně moc nasmála :) No a podívala jsem se na nějaké čtenářské ohlasy na tuhle knížku a překvapila mě silná kritika. Že prý dělá rozdíly mezi muži a ženami, že ukazuje zastaralý pohled na celou věc, že jde pouze o stereotypy, a tak dále...
No, při vší úctě mám pocit, že jde o nepochopení celé věci! Dnešní doba je totiž charakteristická tím, že se snažíme dokázat, že muž a žena jsou stejní. Že jsme pouze manipulovaní výchovou do sociálních rolí tím, že chlapcům se nutí autíčka, holčičkám panenky, a tím, že ve slabikáři je napsáno, že máma mele maso :D :D :D 
Tahle knížka naopak říká - muži a ženy JSOU SI ROVNÍ, ALE NEJSOU STEJNÍ! To je naprosto klíčová myšlenka celé knihy! Ano, některé příklady jsou zjednodušující, ale podstatné je, že autoři mluví o ženském a mužském mozku. Tudíž nepopírají, že existují ženy, které mají geniální matematické a prostorové myšlení, ale říkají, že takové ženy mají více "mužský" mozek než jiné ženy. A že naopak muži, kteří mají horší orientaci v prostoru budou mít více "ženský" mozek. Tudíž nejde o stereotypy z hlediska pohlaví, ale z hlediska toho, že mužské a ženské myšlení se prostě liší! A to není žádná domněnka, ale mnoha a mnoha vědeckými studiemi ověřený fakt! A nic zde není prezentováno černobíle - mužský mozek má své výhody i nevýhody a ženský taktéž a kniha tohle dobře popisuje a rozhodně se nesnaží shodit ženy oproti mužům.
Navíc je kniha psaná hodně humorným způsobem - já jsem se u ní opravdu nasmála :D


4 komentáře:

  1. Skálu i 7 návyků mám na předlouhém seznamu knížek, které chci přečíst. Covey mě hodně láká přečíst, ale v naší knihovně je hrozně dlouhá rezervační doba a knížka je hodně drahá, takže zatím čekám. Tu třetí knížku jsem četla, ale přiznám se, že ne celou - prostě jsme ji měli v knihovně, tak jsem ji otevřela, ale nijak mě nenadchla. Nejem z těch odpůrců, co by ji zavrhli a kritizovali kvůli stereotypům, jak píšeš (takové tendence mi už taky pěkně lezou krkem, pořád dělat, že muži a ženy jsou naprosto stejní - nejsou a nikdy nebudou, v tom s tebou úplně souhlasím), jen mě celkově tolik nebrala. Asi jsem ji možná nečetla v životní fázi, kdy bych ji ocenila, ale nijak mě neláká ji ještě někdy zkusit.
    Jinak ti patří velký dík za recenzi Norimberského deníku. Sehnala jsem ho v antrikvariátu a je skvělý. Zatím jsem přečetla jen kus, ale přesně splnil má očekávání, která jsem si udělala na základě tvé recenze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To si mi udělala velikou radost, fakt!! :) Je super když člověk má možnost vidět, že ty články jsou i užitečné :) Norimberský deník za to stojí! :) A ten Covey stojí na Megaknihách 313 Kč a poštovné mají levné, tak to mi nepřijde tak drahé vzhledem k tomu, jak je ta knížka užitečná, já jí měla napřed z knihovny a stejně jsem si jí pak koupila protože to je knížka ke které se rozhodně budu vracet a nestačilo mi jí jen jednou přečíst :)

      Vymazat
    2. Tak to ti pěkně děkuju!:D Ba ne, děkuju opravdu, koupím si ji. Já jsem totiž všude nacházela jen drahé, takže to s poštovným vycházelo kolem 500. Přesně jsem si říkala, že by bylo fajn ji mít doma a vracet se k ní; tenhle typ knížek jednou přečíst nestačí. Takhle abych si ale pořídila i novou knihovnu.:)

      Vymazat