pondělí 8. srpna 2016

Přečteno za červenec 2016

Dávala jsem si teď pár dní blogovou "dovolenou", protože manžel měl volno a chtěla jsem si to naplno užít, každopádně v červenci jsem měla velkou chuť číst a taky poměrně dost času, takže výsledkem je pět přečtených knížek a tento článek :)



G. M. Gilbert: Norimberský deník
Norimberský deník pojednává o Norimberském procesu - tedy o vypořádání se s nacistickými vůdci po skončení druhé světové války. Jedná se vlastně o autentický deník amerického psychologa, který po celou dobu procesu chodil za uvězněnými nacisty a vedl s nimi rozhovory. Na tuto knihu jsem psala samostatný článek, protože si to rozhodně zaslouží, takže pokud vám unikl, tak ho najdete TADY! :) 



Jaroslav Dušek: Tvarytmy
Nemůžu si vybavit, jak jsem přišla na tuhle knihu, ale jelikož o Jaroslavu Duškovi slýchám docela často v souvislosti se Čtyřmi dohodami Miguela Ruize, tak jsem si od něj chtěla něco přečíst. Tato kniha pojednává o jeho pobytu ve tmě, ale nejen o něm, je taková hodně hloubavá, nabídne vám náměty k zamyšlení. Autor popisuje svoje niterné zážitky z pobytu ve tmě, ale také mluví o obecnějších věcech. Navíc si hodně hraje se slovy, hledá v běžných výrazech nové významy, což vás pobaví, ale má to v sobě i myšlenku!



Těžko se mi popravdě kniha popisuje, ale je zde spousta skvělých myšlenek! Dušek vypichuje některé úsměvné situace v životě a hezky je komentuje, což vás dovede k zamyšlení nad naší kulturou, nad naším vztahem k planetě, jeden k druhému, sami k sobě, atd.
Taky jsem u knihy přemýšlela nad samotným pobytem ve tmě, popravdě si neumím představit, že bych to absolvovala, uvědomila jsem si u toho zakořeněnost některých svých strachů, protože v čem je tma vlastně špatná? A na druhou stranu se ve mně probudila zvědavost co bych asi ve tmě "viděla" já?



Radka Třeštíková: Bábovky
Knížka, která je momentálně všude. Vede žebříčky bestsellerů, první várka se vyprodala za týden nebo dva, čtou jí všechny blogerky, i ty které jinak moc nečtou :D Trošku se při tom všem bojím, jestli vás vůbec něco o téhle knížce bude zajímat a kolik z vás tenhle obrovský humbuk kolem knihy odradí. Já doufám, že neodradí!!! Protože by to byla škoda :)

V knize najdete dvanáct kapitol, dvanáct příběhů, dvanáct žen. A všechny ty příběhy se určitým způsobem prolínají. První kapitola je o milence jakéhosi muže, druhá kapitola je o jeho manželce. Další kapitola je o ženě, se kterou ona manželka podvedla svého manžela v zoufalé touze mít dítě. A tak dál...

Nečekejte ale nějaké romantické slaboduché čtení. Příběhy jsou krátké, psané takovým syrovým způsobem, což já osobně na Radčiných knížkách miluju! Navíc se ve spoustě situací poznáte... Slyšela jsem na knihu hodně chvály ale taky velmi rozhořčenou kritiku, že  co jako na tom všichni mají. Já jsem četla už Radčinu předchozí knihu a když jsem viděla ty chvalozpěvy na Bábovky, tak jsem se snažila hodně krotit svoje očekávání, abych nebyla zklamaná. Ale to bylo naprosto zbytečné, Bábovky mě stejně jako předchozí kniha bavily, rozesmály, rozplakaly, naštvaly i potěšily a tak to má prostě u dobré knížky být. Navíc musím říct, že se mi hodně líbilo, že příběhy nejsou lineární, ale že  u každého příběhu nahlížíme tu do přítomnosti, tu do minulosti, což ještě přidává na zajímavosti!

Nakonec bych asi ještě řekla, že pokud máte rádi uzavřené konce, pohádky se zvoncem na konci a happyendem, tak knihu vůbec nečtěte. V takovém případě není pro vás :) Takový "hezký" ucelený konec nám totiž Radka nedopřeje a já osobně jsem za to ráda :) 





Michaela Dombrovská: Pořádek nejen v hlavě
Podtitulem této novinky letošního roku je "28 dní pro jednodušší život". Kniha si klade za cíl vás za 28 dní provést klíčovými tématy, která byste si měli v životě uspořádat. Samozřejmě i autorka připouští, že pro hlubší úklid je to velmi krátká doba, takže v takovém případě buď doporučuje 28 týdnů nebo projít každé téma a sepisovat si úkoly, které budou vyžadovat delší čas nebo je nelze splnit ihned. Kniha by měla být prostoupena minimalismem a ovlivněna pozitivní psychologií.
Kniha je rozdělena na 4 základní oddíly -  prostor, vztahy, tělo a mysl. Autorka například doporučuje uspořádat si prostor, projít a pročistit šatník, doporučuje udělat úklid v mezilidských vztazích a přemýšlet nad tím, jakou máme ve svém životě vizi. To vše jsou jistě opravdu podnětná témata- Bohužel, jak už jsem zmiňovala na instagramu, mě kniha dost zklamala! Bylo mi jasné, že asi nepůjde o žádné nové převratné myšlenky, co chcete upřímně řečeno vymýšlet v oblasti těla? Člověk musí hodně pít vodu, jíst zdravě, hýbat se. Právě proto jsem byla zvědavá, co bude přidaná hodnota knihy. No a bohužel - žádnou jsem nenašla :(

Umím si představit, že by možná mohla pomoct třeba hodně mladým lidem, kteří cítí, že by potřebovali nějak zorganizovat svůj život, ale pokud jste trošku starší, tak jste na většinu věcí v knize zmiňovaných sami dávno přišli a nebo už je stokrát četli. Osobně jsem trošku tušila, že to prostě budou věci které všichni víme, takže jsem čekala, že kniha bude třeba takové nakopnutí je konečně dělat, že autorka bude mít nějaký způsob, kterým bude chtít čtenáře motivovat. No, ani nic takového jsem bohužel v knize neobjevila. Popravdě řečeno, tahle knížka sice není úplně špatná, ale je hodně hodně slabá a nedoporučuji vám jí. Já jsem si původně chtěla přečíst i předchozí dvě knihy od autorky, ale teď teda nemám absolutně chuť tomu věnovat svůj čas...


Marlo Morganová: Poselství od protinožců
Naštěstí dnešní článek zakončíme pozitivně, protože kniha Poselství od protinožců je moje dlouholetá láska a jedna z mých opravdu oblíbených knih. Četla jsem jí teď už potřetí a opět jsem v ní našla nové náměty k přemýšlení a nový úhel pohledu.
Kniha vypráví příběh Američanky, která se vydala na putování pouští s australským domorodým kmenem. Zjišťuje, jak dokonale umí domorodci žít v souladu s přírodou, jak jsou moudří, jak umí léčit, že se dorozumívají pomocí telepatie a zkrátka že jsou dokonale adaptovaní na své prostředí a umí věci, o kterých si mi se vší moderní technikou můžeme nechat zdát. A přesto o takových národech my mluvíme jako o primitivních a sebe označujeme za vyspělou civilizaci.


Po nějaké době od vydání knihy vyšlo najevo, že se nejedná o pravdivý příběh, že se jedná o fikci, kvůli čemuž hodně lidí knihu odsoudilo a odsuzuje. Já se přiznám, že je mi celkem jedno, jestli to je fikce. Ta knížka má v sobě poselství! O tom, jak se chováme k přírodě, co se z nás vlivem našeho životního stylu stalo, atd. Je napsaná tak krásně, že vás okouzlí a rozhodně to nebude kniha, na kterou za týden zapomenete, že jste jí četli :) 

Domorodci například nerozumí, proč slavíme každý rok své narození. Oni slaví v den, kdy mají pocit, že se nějak změnili k lepšímu, nějak vyrostli a sami to kmeni oznámí a celý kmen pak oslavuje s nimi. Nebo například nedokázali pochopit, že v naší společnosti jsou lidé, kteří nenašli smysl svého života, je to pro ně nepochopitelné... To jsou podle mě myšlenky, které jsou moudré ať už je kniha fikce a nebo je založená na pravdě... 



A co jste přečetli hezkého vy? :)

8 komentářů:

  1. Zajímavé knihy, velmi pěkně sepsáno :) Určitě půjdu do té od Jaroslava Duška - díky za tip! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, kdyžtak pak dej vědět jak se ti líbila :))

      Vymazat
  2. Bábovky jsou skvělé a mě by nejspíš zaujala knížka poslední :) Děkuji za tip

    OdpovědětVymazat
  3. Momentálně čtu Biomanžela od Viewegha, na Bábovky se taky chystám a určitě si přečtu i něco staršího od Třeštíkové, nevím proč jsem si myslela, že tohle je její prvotina.

    OdpovědětVymazat
  4. Hezky napsaný post! Bábovky bych si chtěla přečíst!

    OdpovědětVymazat