středa 10. srpna 2016

Co sledovat místo zpráv v televizi a na internetu?

Jedním ze specifik dnešní doby je množství informací, které se na nás valí. Zprávy v rádiu, na internetu, televizní noviny, online mimořádná zpravodajství, kde můžete sledovat teroristické útoky v přímém přenosu. Násilí, vraždy, krádeže, korupce, drogy, autonehody, únosy, výbuchy, pády letadel...každý den si můžeme sednout a vidět a číst o všech strašných událostech, které se staly ten den po celé zeměkouli. Navíc ta forma, kterou například komerční televize zprávy dělají. Hlavním cílem je lidi vyděsit, vzbuzovat strach, vzbuzovat pocit, že do naší reality už patří skoro jen strach - z terorismu, z viru zika, atd.

Někdy si říkám, jestli si média vůbec uvědomují, jak moc přispívají k účinkům, které mají teroristické činy a jak moc tím teroristům hrají do karet... Asi uvědomují, ale koláče sledovanosti jsou prostě přednější. To samé titulky na internetových portálech. Pro zpestření článku jsem udělala jeden den printscreen Novinek na Seznam.cz. A sami uznáte, že to je docela síla... 



Otázka zní: Chceme opravdu vědět o každé vraždě, která se kde stane? A je to k něčemu dobré? Je to dobré pro naší psychiku, náladu, vidění světa? Já jsem si sama pro sebe už před dlouhou dobou řekla, že to nechci. A vlastně mě donutilo i to, že mi sledování zpráv vůbec nedělalo dobře. Kdo jste citlivější tak budete přesně vědět, o čem mluvím. Takže jsem si vypnula na seznamu panel Novinek, nesleduji zprávy v televizi, atd. A je mi asi tak tisíckrát lépe!!!

No jo, ale co když člověk chce být trošku v obraze, má potřebu přijímat zajímavé informace, nechce žít úplně v bublině? Proto tu pro vás mám dva tipy, čím zprávy nahradit :) Je mi jasné, že je nejspíš budete znát, ale tak třeba někdo tu inspiraci najde :) A nebo ho třeba aspoň přiměji zkusit ty klasické zprávy nesledovat a porovnat, jestli to je pro něj změna k lepšímu :)

1.) Hydepark Civilizace
Jedná se o pořad zaměřený na vědu a civilizaci. Navíc je interaktivní - diváci mohou posílat prostřednictvím sociálních sítí své otázky na hosta, nebo také psát tipy, jakého hosta by si přáli vidět. Pořad se vysílá každou sobotu a moderuje ho Daniel Stach.

První, co mě na pořadu baví je, že moderátor je vždy dokonale připravený, informovaný, profesionální a navíc má velký dar sociální inteligence. Rozhovory jsou opravdu skvělé a mnoho velmi významných hostů zde svěřilo věci, které třeba nikdy dřív v žádné jiné televizi na světě neřekli. Například pokud znáte film Hotel Rwanda, tak v Hydeparku byl muž, o kterém celý film je a jeho manželka dokonce pro Hydepark poskytla úplně první rozhovor vůbec! 

Pokud pořad nesledujete a chtěli byste doporučit nějaké díly pro začátek, tak rozhodně můžu doporučit díl s Philipem Zimbardem. Jedná se o psychologa, který udělal tzv. Standfordský vězeňský experiment a dlouhodobě se zabývá psychologií zla. Tento díl si můžete pustit TADY.

Z českých hostů byl hodně zajímavý například Robert Fremr, který byl jedním ze soudců mezinárodního trestního tribunálu pro Rwandu - TADY.

Tohle je ale jen takový zlomeček, co zaujalo mě, rozpětí témat je v Hydeparku hodně rozmanité, takže si vybere každý podle toho, co ho zajímá :)

2.) DVTV 
Druhým mým tipem je publicistický videokanál s názvem DVTV, což je zkratka jeho dvou hlavních moderátorů - Drtinové a Veselovského. Oproti Hydeparku zde najdete spíš rozhovory na aktuální témata podle toho, co se zrovna ve světě děje. Oproti zprávám to má tu výhodu, že rozhovory jsou celkem dlouhé (cca 20 min většinou), tudíž host má dostatečný prostor se k tématu vyjádřit a není useknut v půlce věty. Mě se nejvíc líbí, že rozhovory jsou vedeny opravdu skvěle - profesionálně, asertivně, moderátoři dokážou pokládat i nepříjemnější otázky nebo otázky na tělo, ale vždy velmi lidsky! Slyšeli jste někdy například paní Tachecí dělat rozhovor na Radiožurnálu? To je jak One Woman Show, ještě navíc velmi hloupá "show", kde se moderátorka snaží neustále strhnout pozornost na sebe. Dokonalý příklad toho, jak by se neměl dělat rozhovor. No a za mě jsou DVTV naopak příkladem toho, jak by se to dělat mělo! 

Kromě aktuálních témat zde naleznete spoustu skvělých rozhovorů s velmi zajímavými osobnostmi. Kdybych měla opět vybrat nějaké, kterými můžete začít, tak zkuste například TADY výběr rozhovorů za uplynulý rok. Akorát si tam pak přímo v tom přehrávači videa rozklikněte playlist, je tam například rozhovor s Leošem Marešem a kdybyste si měli pustit jen jedno video tak rozhovor s Jarmilou Klímovou o psychosomatice!!! 

Zajímavé je, že často mě nakonec hodně zaujmou rozhovory, které si vlastně ani podle hosta nemám úplně chuť pustit :D Například tyto dva:
žokej Filip Minařík TADY a správce Twitteru Ministerstva kultury Petr Kukal TADY. 


Tak to byli moje dva tipy, co sleduji místo televizních zpráv :) Určitě mi dejte do komentářů vědět, pokud máte nějaký tip na další zdroj, který místo toho strašení v televizi sledujete :)

A pokud chcete vidět, jak to může dopadnout, když má člověk IQ tykve a nepřemýšlí o zdrojích informací, tak se podívejte na TOHLE video, ale předem vás varuju, že budete trpět při jeho sledování :D :D :D 

13 komentářů:

  1. Tak pani Drtinova je urcite osoba na spravnem miste! A pani zizkova bohuzel no comment

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasim! Zizkovou jsem tam původně ani neměla, ale je to dokonalý příklad jak hloupý clovek + hysterii vyvolávající media = pruser:(

      Vymazat
  2. Žižkovou nekomentuji, to nemá význam, ona se nikdy asi nezmění :-((, ale zase si snáze uděláme obrázek, co dokáží media.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, to je tak hloupé, že to ani komentovat nemá cenu, ale spíš mi to přišlo vtipné ve spojení s těmi médii a obecněji se zdroji, ze kterých čerpáme, když si o věcech utváříme nějaký úsudek :)

      Vymazat
  3. Jsem ráda, že to taky někdo vidí stejně jako já, ráda jsem v obraze a informovaná, ale Novinky nebo zprávy na Nově opravdu nesleduju. Třeba moje teta čte přes den na internetu pouze tyto šílenosti, večer si pustí televizní noviny a pak je ve stresu, bojí se pomalu jet i do Prahy, aby náhodou teroristi nezaútočili v metru a jen naříká jaká je to hrůza a co nás čeká..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, já se přiznám, že mě děsí, kolik takových lidí je... Chtělo by to mnohem větší schopnost umět pracovat s informacemi, pro dnešní dobu je to podle mě zcela klíčová dovednost a přijde mi, že to je opomíjené, třeba i v rámci vzdělávání atd...

      Vymazat
  4. Skvělý článek! Upřímně, zprávy nesleduji, protože jsou podle mne totální masovou manipulací. Navíc, tím, že lidi zprávy děsí, zpětně vysílají mnoho negativní energie, která vytváří další špatné události. Pokud se stane něco globálního významu, stejně se o tom lidi baví a dozvím se to. Nechci podporovat byznys špatných zpráv. Snažím se přijímat a nalaďovat se na pozitivní věci, abych mohla pozitivně působit a zvyšovat tak aspoň trochu celkovou energii ve svém okolí. Pokud to jde, vyhýbám se i lidem, kteří neustále negativní věci pitvají, protože mne to neskutečně vyčerpává...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidím to naprosto stejně!! To co pises se naprosto přesně děje ted a spouste lidi by prospělo televizi vypnout a zprávy vůbec nesledovat... Proto mám rada tyhle dva porady, přeci jen i kvůli škole si potrebuju trošku rozšiřovat obzory, ale Hydepark je spis vědecký a v DVTV je výhoda ze si člověk vybere co chce sledovat, rozhovory týkající se IS nebo terorismu si jednoduše nepoustim protože nechci tomuhle tématu věnovat svou pozornost... :)

      Vymazat
  5. Překvapilo mě, kolik je tu reakcí na článek. Já to mám obdobně, ale pro své okolí jsem za exota.Zprávy prostě odmítám sledovat. Je mi z nich akorát zle a úzko. Bohužel občas se tomu nevyhnu, protože manžel je vidět zase potřebuje :/ Zajímala by mě nějaký výzkum, kolik lidí spáchalo zločin v návaznosti inspirace v médiích... Nebo radši nevědět. Pohádkám zdar - tam to aspoň dobře dopadne! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V jakém smyslu překvapilo? Jinak manžel zprávy taky chce sledovat, ale já mu to dost bojkotuju a právě mu spíš pustím tyhle zdroje, protože myslím, že v práci vidí tragédií a šílených věcí víc než dost :( Jinak s tou návazností to rozhodně funguje, třeba u masových vražd jsem teď slyšela jednoho psychopatologa, který v rozhovoru uváděl, že pokud se stane nějaká masová vražda a média o ní obšírně a detailně informují, tak že je obrovsk´é riziko, že v následujících 13 dnech (které jsou pro to kritické) někdo ten čin napodobí. Pusť si kdyžtak na DVTV rozhovor, kde o tom mluví, jmenuje se Andrej Drbohlav a je to rozhovor o sériových a masových vrazích. Pak je tam s ním ještě jeden novější rozhovor který je taky zajímavý :)

      Vymazat
    2. Překvapilo mě, kolik lidí to má podobně, kolik lidí zprávy rozčilují a prostě na ně nekoukají ;) díky za tipy.

      Vymazat
  6. Mám to hodně podobně. Zprávy jsem prakticky přestala sledovat a jen si občas najdu něco konkrétního; odmítám ale denodenně nasávat tolik negativní energie ukryté už jen v titulcích. Naprosto s tebou souhlasím s tím, že až takový mediální humbuk jen terorismus a podobné činy podporuje. Je to dost zamotané, o všem se samozřejmě referovat musí, ale naprosto mě nadzvedávají články o tom, jaké měl dětství ten a onen útočník, co snídal, jaký měl psychologický profil a tak. Nejhorší je, že se takové bulvární hnusy dostávají i do tzv. seriózních médií. Pamatuju si jeden rozhovor v DVTV, kde bylo řečeno, že po každém útoku je riziko dalšího extrémně vysoké a podle mě to dává smysl. DVTV i Hyde park civilizace sleduju a hodnotím jako skvělé. Rozhovor se Žižkovou jsem zatím neviděla, ale stačilo mi slyšet tu písničku a mám dost, ale určitě se k tomu dostanu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, to je rozhovor s Andrejem Drbohlavem, psala jsem o tom o komentář výš :) A na Žižkovou se obrň :D :D :D

      Vymazat