pátek 1. července 2016

Přečteno za červen 2016

Ahoj, dneska to bude o jedné jediné knížce, ale je to taková pecka, že to je možná i dobře :) A řeč je tedy o Zlodějce knih!




Markus Zusak: Zlodějka knih
Upřímně ani nevím, jak se tahle knížka dostala na můj seznam, protože já nemám ráda tématiku druhé světové války, ale ze všech stran mi na ni začalo přicházet tolik doporučení, že už se to prostě nedalo ignorovat a tak jsem jí jednoho dne přihodila do košíku. Přiznám se, že díky těm superlativům, co se o ní všude dočtete, jsem měla hodně vysoká očekávání. Většinou jsem zvyklá knížky hltat a přečíst každou co nejrychleji, ale u Zlodějky jsem měla takový divný pocit, že ona takhle číst nepůjde a že bych si jí měla užít.

Přes tohle všechno jsem se ze začátku do knihy nemohla "zažrat". Bavila mě, ale nebyl problém jí na dva dny odložit. Dost dlouho mi trvalo, než jsem se začetla natolik, abych si na knihu vzpomněla třeba i během dne.

Zlodějka vypráví příběh dívky v době nacistického Německa. Kromě ní najdete v knize Žida ukrytého ve sklepě, její novou rodinu, do které se dostala vlivem událostí, jejího nejlepšího kamaráda a lásku ke knihám. Jo a vypráví to celé Smrt.

Ten vypravěč je vážně zvláštní, celá kniha je psaná dost specifickým stylem a přiznám se, že vypravěč byl další věcí, na kterou jsem si v knize nemohla zvyknout. Ale už teď vám můžu prozradit jednu věc - vše na co jsem si na začátku nemohla zvyknout mě na konci knihy naprosto dostalo. 

Už asi víte, že já v těchto článcích nevyprávím děj knihy, ani nijak přibližně. Jednak proto, že často píšu brzy po dočtení, kdy jsem tak plná dojmů, že těžko koncentruji děj do pár řádek. A jednak mi to přijde zbytečné, tohle není čtenářský deník a já osobně se třeba o děj nezajímám než jdu knihu číst,  pouze o téma a pak se ráda nechám překvapit!

Jak už jsem psala, tématiku druhé světové války zrovna nevyhledávám, ale Zlodějka mě zaujala mimo jiné proto, že byla často přirovnávána ke knize Jsou světla, která nevidíme (psala jsem o ní TADY). No popravdě, já to tak úplně nevidím. Světla jsou psaná tak nějak s odstupem, jdou víc po povrchu, takže ačkoliv je to smutný příběh, tak vás to tolik nebolí. Zato Zlodějka vám bude rýt díru do srdce a bude v ní ještě šťourat, aby vás to bolelo ještě víc a až budete říkat dost, tak vám ještě trošku naloží. Fakt jsem si u ní pobrečela...

Každopádně knížka mě i přes obrovská očekávání nezklamala, našla jsem si cestu k jejímu vypravěči a zvláštnímu stylu knihy a po dočtení jsem měla docela dlouho takovou tu kocovinu, kdy na knihu musíte pořád myslet a nemůžete hned rozečíst jinou.

Rozhodně se zatím jedná o nejlepší knížku, co jsem za rok 2016 přečetla, a ani vy byste jí neměli ignorovat, pokud jste jí ještě nečetli :)

9 komentářů:

  1. Když to teď čtu, tak mě dost mrzí, že už jsem to před pár lety viděla zfilmované, radši si vždycky přečtu nejdřív knížku a pak až se kouknu na film.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja jsem film neviděla, ted je novy nějaký a po te knížce jsem byla v takové depce ze jsem o něm nechtěla slyšet:-D

      Vymazat
  2. Úplně souhlasím, tuto knihu doporučuji všem a i když taky nejsem nějak "vysazená" na knížky z této doby, tak tato se mi opravdu dostala pod kůži...a i když už jsou to asi 3 roky, co jsem jí přečetla, tak mám husí kůži, když si vzpomenu na některé pasáže...podle mě je to kniha, na kterou se nezapomíná...:)

    OdpovědětVymazat
  3. Já právě tuhle tématiku docela vyhledávám, ale bohužel knížku jsem nečetla, jen jsem viděla film..

    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak knížku urcite taky přečti:) A zrovna ted jsem dala na instagram novou co ctu a bude to (bohužel) taky z války, ale žádná fikce.

      Vymazat
    2. Tak knížku urcite taky přečti:) A zrovna ted jsem dala na instagram novou co ctu a bude to (bohužel) taky z války, ale žádná fikce.

      Vymazat
  4. Precteno. Musela jsem se nutit,abych ji docetla. Vic se mne zaujala Jsou svetla, ktera nevidime. Potom jsem se nemohla odtrhnout od Vypravecky od Jodi Picoult. Z teto tematiky u mne vede trilogie od Paulliny Simons Tatana a Alexandr.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vypravěčku už mi doporučovalo hodně lidí, tak jí možná taky někdy prubnu :)

      Vymazat