pátek 17. června 2016

Kuchařkový speciál: Kuchařka pro dceru

 Dneska si můžete přečíst první díl Kuchařkového speciálu, což bude taková nová rubrika u mě na blogu, kde vám vždycky podrobně představím jednu kuchařku :) Já jsem člověk, co moc rád vaří, vařím hodně, denně teplé jídlo, teď na mateřské často i dvakrát denně, hodně peču, nebojím se ani složitějších receptů, protože se stejně většinou ukáže, že to zas až taková věda není :D No a ráda zkouším nové recepty, takže jsem si říkala, že bych mohla vždy udělat recenzi na jednu z mých kuchařek z pohledu laika :)))

Jinak docela dlouho trvalo, než jsem se k téhle sérii dopracovala, protože chci mít kuchařku vždy celou přečtenou a opakovaně vyzkoušeno několik receptů. No a jako první jsem vybrala takovou základní kuchařku, vhodnou i pro úplné začátečníky, a to je Kuchařka pro dceru. Nedostala jsem jí v rámci žádné spolupráce, ale před dvěma roky mi jí darovala k narozeninám moje mamka :)


Autorkou je Jana Florentýna Zatloukalová.

Kuchařka má 389 stran a obsahuje 185 receptů. Podrobnosti a cenu najdete například ZDE.

Myšlenka Kuchařky pro dceru je jednoduchá - umožnit ženám, které se nemohly nebo nechtěly naučit vařit od své maminky, uvařit skvělá a chutná jídla, a to napoprvé. Autorka píše, že každá žena má dvě možnosti - buď se naučit vařit několik receptů a ty opakovat pořád dokola, nebo se naučit jednotlivé principy a postupy vaření a pak moci uvařit v podstatě cokoliv a experimentovat

Na blogu Martinusu ZDE jsem našla s Florentýnou zajímavý rozhovor, který se sice týká její jiné kuchařky, ale kde osvětluje, jak je to s tou dcerou v názvu!
"Dcera v názvu je taková trojjedinná osoba. Já jsem ta dcera, která se nenaučila doma vařit. Druhá dcera je moje vlastní dcera, o kterou jsem přišla, při jejíž nemoci jsem první kuchařku v nemocnici psala. Byla to moje psychoterapie, abych se se ztrátou dítěte vyrovnala. A do třetice se pod dcerou v názvu skrývají všechny ty dívky, které se ocitnou ve stejně zoufalé kuchařské situaci jako kdysi já."
(Zdroj: blog.martinus.cz )




Kuchařka je rozdělena na jednotlivé oddíly, které jsou pojmenovány jako etudy. Jako první zde najdete Seznamovací etudy - Vroucí etudu, Udušenou etudu, Propečenou etudu a Usmaženou etudu, ve kterých vždy v úvodu najdete praktické informace k těmto základním kuchařským postupům a pak několik receptů, kde tyto postupy použijete. 



U každého receptu najdete krátké úvodní povídání, dále seznam ingrediencí a pak podrobný postup krok za krokem. Nenajdete zde žádné vágní pojmy typu "středně vyhřátá trouba", takže recepty opravdu zvládne i člověk, který prostě neumí vařit intuitivně a to je přesně hlavním smyslem téhle kuchařky! 

Dalším oddílem jsou Klasické české etudy, kde najdete recepty na typicky česká jídla - je tu tedy etuda gulášová, řízková, omáčková, polévková a mnoho dalších :)

Kuchařka je opravdu rozmanitá, což opět ocení začátečníci, kteří třeba doma moc kuchařek nemají a potřebují najít recepty od snídaně přes oběd až po posezení s přáteli a tohle vše tady najdete. Recepty na těstoviny, saláty, pomazánky, rychlovky, atd. Další částí jsou sezónní recepty rozdělené podle ročních období. A poslední částí jsou tzv. Sváteční etudy, kde najdete recepty pro narozeniny, Valentýna, Den matek, Velikonoce a Vánoce. 

Vidíte, že záběr kuchařky je opravdu rozmanitý! 


I po vizuální stránce je kuchařka celkem povedená. Tím, že je určená pro začátečníky, tak obsahuje velké množství textu, zvlášť oproti některým dnešním moderním kuchařkám :) To se přiznám, že mě vůbec nevadí, spíše naopak! Fotky jídel v kuchařce nejsou úplně to nejlepší, co v českých food vodách najdete, ale i tak jsou hezké a povedené! Fotky autorky a její rodiny už se přiznám, že by dle mého názoru zasloužily trošku lepší práci, vypadají trošku amatérsky a to mi přijde škoda:( Fotky jídel nenajdete u každého receptu, což jsem zjistila, že některým lidem vadí. Já to jako problém nevidím, u většiny receptů fotky jsou!



Co se mi na kuchařce líbí nejvíc je propracovanost receptů. Vyfotila jsem vám kousek jednoho na ukázku, vybrala jsem takový víc technický na domácí nudličky do polévky :)






No a nakonec bych vám měla ukázat aspoň něco, co jsem podle kuchařky stvořila já :D Díky téhle kuchařce jsme si s manželem vytvořili tu nejluxusnější rajčatovou omáčku na špagety. Od té doby nám špagety s kečupem a Eidamem nesmí přes práh!!! :D Nejprve jsme se drželi receptu, ale pak jsme něco vynechali, přidali olivy, no a možná vám někdy dám recept do rubriky Z kuchyně na blog, protože to je neskutečně snadné a moc dobré :)



No a můj naprosto nejmilovanější recept z téhle kuchařky jsou rozhodně klasické české buchty!! :D Zamořila jsem s nima instagram a spustila buchtovou lavinu, všichni je pečou a mám z toho radost, protože tohle je prostě dokonalost!! Díky tomuhle receptu jsem začala dělat kvásek malinko jinak a postup je vážně skvělý, na jakémkoliv kynutém těstu je to znát a opravdu se potvrdilo, že tyhle recepty jsou ozkoušené a povedou se! Ingredience jsou perfektně vychytané, takže když nandám vše do mísy a zapnu robota, za dvě minutky už je těsto krásně hlaďounké a vůbec se nelepí na mísu! Nechávám buchty kynout 3 hodiny a každou hodinu znovu propracuji a jsou fakt výtečné!!!!!




Celkově bych tuhle kuchařku doporučila všem, kdo s vařením začínají a nebo by chtěli vařit takovou klasiku, ale nemají osvědčené recepty od maminek a babiček :) Já se přiznám, že jsem ten typ, který vaří intuitivně, nepotřebuji úplně podrobné návody a navíc nejím maso, takže z kuchařky jsem neozkoušela až tolik receptů! Ale rozhodně nelituji, že jí doma mám!!! Motivuje mě naučit se ty základní postupy a pak si recept upravit, doladit a udělat si prostě svojí verzi, na kterou pak můžu být pyšná :)

8 komentářů:

  1. Jak už jsem psala na insta, mám ji taky, ikdyž z ní teda moc nevařím, ale myslím, že si ji vezmu do ruky a prohlídnu :-). Dostala jsem ji k Vánocům před lety a chtěla jsem ji, ikdyž už jsem v té době vařit uměla! Taky vařím ráda a často, nevyhýbám se ničemu :-). Docela dobře si pamatuju, když mě manžel přišel představit babičce a ta se pak později ptala a umí vařit? Bylo mi 19 a musím přiznat, že jsem byla docela pyšná na to, že jsem mohla říct, že jo :-D :-D :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se přiznám, že moc nechápu, že někdo vařit neumí :D Buď jako prostě mi to nějak jde, a nebo (a to je pravděpodobnější) na tom prostě není nic těžkýho :D Jako netvrdím, že se mi v životě povedlo uvařit úplně vše, ale vždy to bylo k jídlu, nikdy se mi nestalo že bych udělala něco nepoživatelnýho, takže v podstatě nechápu, o čem Florentýna v Kuchařce jakoby mluví, podle mě stačí dodržet recept a používat selský rozum :) A když má člověk navíc trošku cit na to, jaké ingredience spolu fungují, tak je vyhráno :)

      Vymazat
  2. Tuhle kuchařku neznám, ale před rokem jsem od maminky dostala Snídaně u Florentýny a občas podle ní uvařím (teda spíš upeču). Ale tuhle základní kuchařku si asi budu přát; vařit sice umím, ale je fajn mít někde opravdu podrobně vysvětlené recepty.
    Souhlasím s tím, co píšeš v komentáři výš - že na vaření není nic tak těžkého. Já sama nejsem nějaký kuchařský mág, ale chutně uvařit zvládnu a že bych někdy vyrobila něco nepoživatelného, to se mi ještě nestalo. Vždycky jsem na své mamince obdivovala schopnost uvařit výborné jídlo z čehokoli, třeba ze zbylých ingrediencí v lednici. A brzy jsem přišla na to, že na tom zas tolik není, stačí jen mít trochu představivost a ono to vždycky nějak dopadne.
    Na další kuchařkové články se moc těším! A hlavně teda na ten recept na rajčatovou omáčku.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prolistuj jí někde v knihkupectví ale je jako moc hezká a pro lidi co maso jí bude i mnohem víc inspirativní než pro mě:) A Snídani u Florentýny bych si ráda někde prolistovala a kdyžtak i koupila :)

      Vymazat
  3. Skvělý článek, moc se mi líbil. ;) Kuchařku znám, byť tedy doma nemám. :) Ale myslím, že je to skvělá kniha třeba pro někoho, kdo s vařením začíná, chce ho posunout na další úroveň, protože bez těch základních kuchyňských postupů a principů to leckdy nejde a tady jsou popsané pěkně. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju!! A naprosto souhlasím, přesně pro tyhle případy je kuchařka skvělá! Ono dneska je na trhnu strašně moc moderních, kde jsou krásné fotky, ale popis receptu často pokulhává :)

      Vymazat
  4. Kuchařky mám moc ráda. Ráda si je prohlížím a ráda zkouším recepty. Letos jsem si dala předsevzetí každý týden vyzkoušet alespoň jeden nový recept... bohužel to moc nevychází, radši sahám k osvědčeným co znám zpaměti, nebo si je vymýšlím za pochodu... ach jo, ale sem tam se to také povede. Ale obdivuju co jsi psala v úvodu - vařím často, teď na mateřské i dvě teplá jídla denně? Pro Boha kdy to stíháš? Já mám pocit, že jedno jídlo je mé maximum, ideálně aby bylo na dva dny a i ohřátí často dělám na třikrát a stejně pak jím oběd studený :D asi si to prostě neumím zorganizovat :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak já vařím něco snadnějšího k obědu mě s Honzíkem a pak dělám často i teplou večeři, protože když se manžel vrátí po dvanáctce, potřebuje se najíst pořádně. A my právě hodně vaříme zdravě, z čerstvých surovin, a to jsou hodně jídla, která se nedají ohřát nebo to pak není moc dobré... Takže my vaříme často i dvakrát denně ale zase mě manžel často pomáhá :)

      Vymazat