úterý 23. února 2016

Dva měsíce bez cukru - a co bylo dál?

Konečně plním už měsíce starý rest - napsat článek o tom, jak to se mnou bylo a je po skončení dvouměsíčního programu bez cukru podle Sarah Wilson. Články o "detoxu" si můžete přečíst, když vpravo (a nebo tady dole pod článkem) rozkliknete štítek "Sugarfree" :)

Když jsem s detoxem začala, neuměla jsem si představit, že bych sladké vůbec nejedla, ale dva měsíce jsou přece jen dlouhá doba a ke konci detoxu už jsem po cukru nijak nebažila a pořád jsem přemýšlela, co dál. Zůstat sugarfree? Nebo začít jíst cukr v nějaké menší míře?

Mojí hlavní motivací, proč jsem do toho vůbec šla, byla závislost na cukru. Nechtěla jsem být otrokem svých chutí, nechtěla jsem mít po každém jídle chuť na sladké a nechtěla jsem jíst sladké každý den. Tohle všechno se detoxem vyřešilo, závislost byla pryč, chutě na sladké taky a navíc jsem objevila spousty skvělých věcí, které si dát, když prostě máte náladu si nějak zpříjemnit třeba učení, ale nechcete jíst cukr.

Nakonec jsem si řekla, že se ke sladkému zkusím v nějaké rozumné míře vrátit. Musím se přiznat, že jsem z toho ale měla strach, abych do toho znovu nespadla a neocitla se znovu v kolotoči chutí na sladké, i Sarah na to upozorňovala, že prý stačí pár dní hřešit a člověk je v tom zpět. Navíc jsem detox skončila před Vánoci, takže ten strach byl o to větší!

Co mě docela překvapilo, že po detoxu mi po větším množství sladkého (rozumějte třeba po 7 kouscích cukroví) bylo celkem špatně. Nafouklo se mi břicho, bolelo mě a bylo mi strašně těžko. Když jsem si dala opravdu málo, tak ale ne. Takže z toho jsem byla docela mile překvapená a říkala si, že asi tím pádem nebude tak těžké udržet to na uzdě.O Vánocích jsem tedy normálně zobala cukroví, ale stále u mě převažovala sugarfree strava. 

No a dá se říct, že tímhle způsobem to dělám i teď. Dám si klidně něco sladkého, ale rozhodně nejím sladké běžně každý den a co dodržuji, tak že si sladké nedám, když mám pocit, že to je z hladu nebo že to je vyloženě taková ta otravná chuť, to sáhnu po něčem osvědčeném, co jsem otestovala v průběhu detoxu, abych uspokojila chuť na něco dobrého ale neládovala tělo cukrem.

Sami asi budete mít zkušenost s tím, že v dnešní době je velmi těžké se zorientovat, co je vlastně zdravé, co není a já jsem zastáncem používat obyčejný selský rozum. V poslední době se roztrhl pytel s lidmi,  co vám budou tvrdit že už byste se nikdy neměli cukru ani dotknout a bohužel také s těmi, co se snaží nahnat levné body u svých followers tím, že sugarfree hejtují. Já osobně nemám ráda ani jednu z těchto dvou skupin, protože obě mi přijdou až moc radikální.

Co se týče té první, tak i Sarah to hodně hrotí a přijde mi, že straší, jak když si dáte párkrát za sebou sladké, že pak spadnete zpět. Moje zkušenost je tady naprosto jiná. Už třetí měsíc normálně OBČAS sladké jím, teď u mě byla na víkend kamarádka a to jsem cukru zkonzumovala i víc než bych chtěla, ale v žádném případě jsem nespadla zpět! Nevěřím (po osobní zkušenosti), že to je tak zatraceně rychlé! 

No a k té druhé skupině, přijde mi, že nejčastěji sugarfree kritizují Ti, co to sami zkusili a nedokázali to vydržet a pak Ti, kteří o tom v podstatě nic neví, ale rádi se prezentují jako Ti "cool" kteří jsou nad věcí. Já osobně si taky nemyslím, že byste museli přestat jíst veškerý cukr navždy! Ale Ti, co nejvíc píšou, jak vás trocha cukru nezabije, většinou právě nejí TROCHU!!! A v tom je ten vtip :D Protože dát si každý den nějaký dortík, pít džusy a cpát se k tomu banány a jablky znamená, že denně překračujete to zdravé množství cukru! A na to si nepotřebujete přečíst žádnou chytrou knížku, to prostě člověku řekne zdravý rozum!! A v tom vidím ten největší rozdíl.

Nevěřím třeba tomu, že by nám všem škodil lepek a měli bychom úplně přestat jíst pečivo. Protože prostě já když jím pečiva rozumné množství, tak mi po něm nic není, tak proč bych ho měla naprosto vysadit? Na druhou stranu, opravdu je někomu dobře, když sní půl tabulky čokolády? A kolik lidí má svojí konzumaci cukru opravdu pod kontrolou? Tam vidím největší nebezpečí, že prostě to "neškodné" množství cukru si většina lidí představuje úplně jinak, přece není pro naše tělo přirozené se denně cpát něčím sladkým, ale na druhou stranu proč bych si denně nedala kus ovoce a dvakrát do týdne něco dobrého sladkého?

Přijde mi, že tím, že je tady teď nějaký sugarfree stravovací styl, tak že se ta problematika cukru začíná brát jako něco módního stejně jako paleo a podobné výstřelky. Ale tak to z mého pohledu vůbec není, protože u cukru je jeho škodlivost celkem dobře prokazatelná, nadměrná konzumace má mnoho zdravotních rizik! Ale pokud si dáte sladké při nějaké příležitosti, za odměnu třeba po zkoušce a podobně, nevidím důvod, proč ne? Proč si se svým dítětem nedat narozeninový dort? Samozřejmě, že spousta věcí se dá dnes už udělat sugarfree ale já si chci prostě jednou za čas udělat úplně normální palačinky se šlehačkou a sníst si je bez stresů a výčitek a taky to tak dělám :D :D 

Takže to je asi tak ve zkratce můj pohled na celou věc po skončení detoxu a vlastně už s několika měsíčním odstupem. Musím říct, že mi výrazné omezení cukru vyřešilo některé nepříjemné věci které mě trápily (třeba nafouklé břicho, neustálé chutě a energetickou krizi v půlce dne). Na druhou stranu nemám důvod být v tomhle extrémní a občas si sladké nedat... Budu ráda, když mi napíšete do komentářů, jak to třeba vidíte vy, jestli máte nějakou osobní zkušenost a nebo co si o tom prostě myslíte :) A pokud jste na cukru závislí a přemýšlíte o programu, tak do toho rozhodně jděte a nenechte se odradit lidmi, kteří vás budou od toho zrazovat jen proto, že to sami nedokázali nebo si ani netroufnou začít:) Co bude po detoxu je totiž jen a jen na vás!! :)

41 komentářů:

  1. Ahoj Ilčo, díky za skvělý článek! Musím říct, že jsem byla na toto od skončení Tvého osmitýdenního programu dost zvědavá.
    Já jsem byla jedna z těch, které si knížku koupily, chtěly do toho nadšeně jít a pak to nedaly.:D Musím ale říct, že i přesto, že jsem program nepodstoupila, jsem si z knížky hodně vzala a začla nad cukrem ve svém jídle dost přemýšlet. Díky Sarah jsem přestala úplně sladit kávu a čaj, omezila jsem čokoládu a dortíky na úplné minimum - 1-2x týdně trošku, "za odměnu" a úplně to stačí.
    Jím teda dost ovoce (což byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem ten detox nedala - jeho omezení), ale vzhledem k tomu, že mám teď skoro denně náročný běžecký tréninky, nevidím důvod ho moc omezovat.:)
    Naštěstí mi nic neříkají sladký nápoje ani alkohol...jsem za to fakt ráda, protože když vidím některý lidi, jak to do sebe lijí ve velkým, je mi jejich těl docela líto:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Veru, moc děkuju a tleskám, ono fakt stačí používat selský rozum a nějak si z toho vzít, co člověk potřebuje. Já si ani nemyslím, že by každý potřeboval tak přísný dvouměsíční detox, ale já třeba bych bez něj tu závislost možná neporazila :) A souhlasím, že pokud přečtení knížky někomu pomůže aspoň něco změnit, tak je to super!! Já jsem teď s tou kamarádkou měla dva večery za sebou Coca Colu a musím říct, že mi nijak nechybí, ačkoliv dřív mi fakt chutnala!! :)

      Vymazat
  2. Tenhle článek mi jde akorát do noty, teď, v osmém týdnu detoxu, dost přemýšlím, co dál. Jsem ráda, že jsem se závislosti na cukru zbavila, ale taky asi nezůstanu militantní sugarfree člověk, občas se nestane nic. Jen mi celý detox pomohl pochopit, že "občas" znamená třeba jednou za týden, 14 dní, měsíc a ne dvakrát denně (to jsou většinou ti, kteří tvrdí, že cukr přece není nic hrozného... A já před detoxem). :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, přesně :D :D :D :D A nebo mě fascinuje, když lidi tvrdí jak makají ve fitku aby se pak mohli cpát sladkostmi a nezdravým jídlem, to pak nemá se zdravým nic společného a jde jim v tom případě jen o to, jak vypadají, což je celkem smutný...

      Vymazat
  3. Souhlasím, prostě všeho s mírou :-) I když né vždy se tím řídím :-D Já jsem v tomhle tak trochu extrémista. Sladké moc nemusím, to si spíš koupím brambůrky, ale občas mám dny, kdy cítím šílenou potřebu si něco sladkého dát, a to se fakt neuhlídám a sežeru na co přijdu. Čokoládu, sladké pečivo, džusy, zmrzlina - sem s tím. A pak zas další dny jím úplně normálně a ze sladkého mám chuť jen na ovoce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můj manžel třeba sladké vůbec nemusí, když něco upeču tak si rád dá, ale že by sám šel a dal si třeba sušenku, to prostě ne :D To jsem před detoxem vůbec nepobírala D :D

      Vymazat
    2. Přesně :-D Já si to taky sama nejdu koupit. Doma když je nějakej koláč nebo buchty, tak jo, ale prostě to nevyhledávám.

      Vymazat
    3. Tak to máš dobrý, já jsem na to potřebovala dvouměsíční drasťárnu abych tohohle docílila :D :D :D

      Vymazat
  4. Já musím souhlasit. Sice jsem nikdy o sugar free akci neuvažovala (ani na chvíli :D), jsem závislák, a 2x denně si to ovoce s klidem dám. A sem tam nějaký ten dortík, nebo tak :-) Ale myslím, že pokud někdo má tu touhu to vyzkoušet, a zbavit se závislost na cukru, proč ne. Myslím, že když člověk uvažuje selským rozumem a jí všeho s mírou (to stejné lepek, atd), tak je to ta nejlepší cesta :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klárko já si ovoce dávám zcela běžně taky, teď jak mám jídelníček od Verči tak mám porci ovoce k snídani a porci ovoce ke svačině. Spíš mi přijde důležité si uvědomit, že i to se do té denní spotřeby cukru počítá a když si ten den chci dát nějakou sladkost, tak třeba sáhnu aspoň po nízkofruktózovém ovoci a tak :) Ale nevidím důvod proč si ovoce nedat, v tomhle je podle mě ten program trošku nepochopený většinou lidí, to vysazení ovoce je tam jen taková pomocná berlička a ani Sarah netvrdí, že by se člověk k ovoci neměl vracet :)

      Vymazat
    2. Aha, tak to jsem asi špatně pochopila (přiznávám, nečetla jsem jej), ale viděla jsem, že ovoce se nejí jen prvních pár týdnů :-) Jo, to si uvědomuji, občas si dávám ovoce místo dezertu, a "počítám" si to ;-)

      Vymazat
    3. Jojo, ovoce se vysazuje jen na určitou dobu a pak se k němu i v rámci detoxu člověk vrací, akorát během detoxu je to spíš nízkofruktózové :)

      Vymazat
  5. Já musím souhlasit se Sedmikráskou, všeho s mírou a jde to taky :-D!! A taky jak píšeš v předposledním odstavci, teď mi to příjde jako nějaká nová vlna, kdo je teď cukrfree je děsně kůl a v kurzu, stejně jako paleo a podobně :-).. Asi to sem nepatří, ale dost dobře nechápu lidi, co se vzdávají, ať už mléka, lepku, když na to nejsou alergičtí nebo nemají intoleranci, proč si to nedat když mi to neubližuje..
    Já osobně se bez mučení přiznám, že s cukrovou závislostí bojuju a taky vím, že ten detox bych nedala, pak byla jen zklamaná sama ze sebe.. samozřejmě se stane, že tu čokošku dám celou sama, taky Pepsi sem tam padne, ale co už, občas to tak je a jsme jenom lidi že :-D :-D..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No popravdě, já myslím, že pokud člověk ví, že závislý je, tak by to možná měl aspn zkusit, ono je to totiž mnohem lehčí než to vypadá,alespoň pro mě bylo, ale je fakt že já když se do něčeho pustím tak se prostě nevzdávám, tak nevím no... Právě že mléko a lepek mi přijdou v tomhle jiné, tam prostě taky nevidím důvod proč to nejíst, pokud člověk není alergický, u toho cukru je to jiné v tom, že (podle mě) jde o to jíst malé množství a málokdo je ochotný si přiznat, že sníst každý den něco malého sladkého už zdravé prostě není. Ale dát si na narozeniny pořádný kus dortu nebo si v létě dopřát zmrzku? Proč proboha ne :D

      Vymazat
    2. Mně třeba mléko a lepek taky na první pohled nijak neubližuje, pečivo a mléčné výrobky miluju a nikdy jsem na ně žádnou alergii neměla, ale zjistila jsem, že mi velmi zhoršuje projevy nemoci, se kterou se už několik let léčím a která se nedá vyléčit a díky vysazení právě lepku a mléka se mi to hodně zlepšilo. Na což jsem si samozřejmě ale musela přijít sama díky zahraničním studiím a stránkám, protože naši doktoři by mě pořád jen operovali nebo do mě cpali silné léky. Takže i když na lepek nebo laktózu alergii nemám, tak mi jeho vysazení velmi prospělo. Jako bonus jsem k tomu za měsíc shodila 3 kila, zmizela mi krupička kterou jsem měla od mala na rukách a totálně mi splasklo břicho a přestala jsem zadržovat vodu.

      Vlastně jsem ze dne na den vyřadila kompletně lepek, laktózu, všechno maso kromě bio kuřecího a ryb, cukr, alkohol, sóju a absolutně mi to nedělá problém, nemám na pečivo ani mléko chutě a žádné abstinenční příznaky se u mě neobjevily. Je ale pravda, že ve chvíli kdy to člověk dělá kvůli zdraví a zlepšení svého stavu, tak k tomu asi přistupuje trochu jinak než člověk, kterýho jen chytl nějaký trendy dietní směr.

      Vymazat
    3. Tak to je samozřejmě úplně jiná situace a pokud k tomu má člověk nějaký důvod tak v tom nevidím absolutně nic špatného a je dobře když ty věci vysadí a je mu pak lépe! Stejně jako když člověk třeba trpí na různé alergie a zkusí vysadit lepek, mléko, aby zjistil jestli mu to nepomůže! :) A myslím si, že abstinenční příznaky u mléka a pečiva nehrozí :)))) U cukru už je to horší, ale zase jen u někoho no :)

      Vymazat
    4. Já jsem loni chtěla omezit pečivo a vydržela jsem to týden, každý den jsem se budila s chutí na rohlík :-D Ale to fakt bylo tím, že mě k tomu nic nenutilo, tak jsem se k němu po týdnu pokorně vrátila. Teď vím, že mi to fakt strašně pomáhá, tak na něj ani nemám chuť. Dneska jsem dostala chuť na quiche, tak řeším, jak ho udělat bez lepku a laktózy a je to docela výzva :-))))

      Vymazat
    5. Tak to je vtipný teda :D :D Ale je fakt že když člověk pocítí ty účinky, že má hned motivaci, já se cítím taky daleko líp když cukr nejím:)

      Vymazat
  6. Sama jsem byla sugerfree cca před 3 lety (samozřejmě jsem nevěděla, že to bude mít i svůj název :D), ale konečně jsem dokázala sama sobě, že prostě cukr jako takový nepotřebuju k životu. Zhubla jsem a byla spokojená. Jenže přišly zmiňované Vánoce a byla jsem cotu na své váze jako předtím. Znovu už bych do sugerfree nešla, jelikož jsem se o to pokoušela znovu a tím, že jsem si zakazovala cukr, tak jsem ujížděla na něčem jiném nezdravém a řekla si dost, vyprdni se na všechny ty strašně moderní zdravotní styly a jez všechno. A co že si dáš jednou za čas tvoji milovanou Marlenku. A je mi nejlíp. :) A když chci echt "hřešit" objednávám si sušenky z Mixit. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm, tak pokud vysadit cukr znamená, že člověk pak jí něco jiného nezdravého, tak to asi fakt k ničemu není :( Pro mě třeba ale paradoxně bylo jednodušší si během detoxu nedat vůbec nic, než to pak po detoxu hlídat v té rozumné míře :D Teď už jsem si ale ověřila, že se nemusím bát a prostě si občas sladké dám a když ho sním moc, tak mi stejně není dobře, takže to je teď vlastně celkem snadné už :)

      Vymazat
    2. Tam už byl celkově extrém s jídlem. Musela jsem určité věci pochopit a přijmout to, takové jaké to je.
      Mám to teď stejně. :) Stejně čokoládu nemůžu, takže na to už jsem si zvykla. :) A jak říkám, když chci opravdu něco sladkého tak mám věci z Mixit a medovník jednou za čtvrt roku opravdu neřeším. :)

      Vymazat
  7. musím říct, že si na tebe vždycky vzpomenu, když mě honí chuť na sladké. už jsem si taky říkala, že bych si sugar-free detox dala, ale asi spíš raději ne. jako přes týden to bez sladkého vydržím bez problémů, ale třeba banánů bych se vzdát nechtěla. no a pak přijde víkend a já strašně ráda peču... a co si upeču, to taky sním... a prostě člověk nemůže mít všechno, takže já sugar-free asi dobrovolně nikdy nebudu. líbí se mi, jak to vidíš všechno vyváženě, protože v poslední době se ty náhodné výkřiky na internetu stupňují: nejíst lepek, nejíst cukr, nejíst maso, nejíst mléko, nejíst cojávím...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt? :D Tak to ale ty na tom nejsi špatně, já jsem jedla sušenky fakt v podstatě denně a když ne, tak jsem na ně měla aspoň neskutečnou chuť :D A já banány taky normálně jím :) Já třeba maso nejím a jsem v tom naprosto striktní, ale protože pro to mám etické důvody, ze zdravotních by stačilo omezit na dvakrát do týdne nebo co já vím, takže to je něco jiného:) Akorát mě právě přijde, že nejíst lepek a mléko a nejíst cukr že jako není to samé, o cukru se přece vždycky vědělo že je škodlivý, i naše babičky nám říkaly ať nejíme tolik bonbónů a podobně, takže to já právě za žádnou modní vlnu nepovažuju! Akorát teď to je pod tou nálepkou sugarfree :D

      Vymazat
    2. fakt, jsi moje taková cukrová múza. cukr jako takový jsem nikdy moc nemusela, čaj si nesladím ani medem, protože mi to nechutná, do kafe mi stačí lžička. ale když mě právě honí chutě, tak díky tobě hned vím, že je to kvůli tomu, že jsem v poslední době měla moc toho průmyslově zpracovaného cukru. a už mi nedělá problém to omezit, dokonce jsem došla tak daleko, že koupím sušenky dětem a ani si od nich nic neukradnu (a navíc mě to ani nemrzí). no to s tím cukrem se říkalo, ale u nás doma tedy výhradně ve spojení se zubama, jakože bonbony/sladkosti kazí zuby. přiznám se, že maso taky moc nemusím, třeba vepřové vůbec nemám ráda, ale když je dobré hovězí nebo kuřecí řízky, tak si dám s chutí. nebo ryby. stejně tak umím upéct velmi dobrý koláč jen ze stévie bez cukru, nebo jenom s medem, ale prostě jsou věci, kam ten cukr jako takový podle mě patří a vzdát se ho nedokážu. no a už tady pletu všechno dohromady, tak jenom chci vlastně poděkovat za ty cukrové články, měly na mě dobrý vliv.

      Vymazat
    3. Tyjo tak to je ale úplně úžasné, přesně takle bych si právě představovala "dělat to s rozumem", nešílet že už se cukru ani nedotknu ale najít tu rozumnou míru! A přesně jak říkáš - jsou věci, kam ten cukr prostě potřeba je, já teď několikrát pekla klasické české povidlové buchty, no mňáááááám :D :D Mě třeba ten detox pomohl i v tom, že jsem si našla náhražky, co mlsat když mě honí mlsná, třeba kešu, Caro z plnotučného mléka a fakt mi funguje nahrazovat ten cukr těmi zdravými tuky :) A moc děkuju za milé komentáře!! Teď se zase snažím tloustnout, to je takový další krok který potřebuju udělat, takže na to budou taky nějaké články :D :D :D

      Vymazat
    4. noooo... tak tloustnout bych zase úplně nepotřebovala. a přesně, do buchet patří cukr. stejně tak třeba do brownies, ty mi náhražkové vůbec nechutnají.

      Vymazat
  8. Opravdu krásný a inspirativní článek! Ve všem s tebou souhlasím :)

    OdpovědětVymazat
  9. Souhlasím s tvým přístupem. Já si několik let zakazovala různé potraviny a nebylo to na dobrotu.
    Osobně chápu, že lidi něco zkoušejí vysadit, já mám pozitivní zkušenost s vysazením mléčných produktů, a to, že jsem snížila dávky z jednou denně na jednu týdně:)
    Nejlepší mi přijde řídit se sebou, tělo člověka navede k tomu co je pro něj nejlepší:)
    Btw. Doporučuju shlédnout tento odkaz https://youtu.be/EuMmfRrc7JQ

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to taky chápu, pokud mají nějaké zdravotní problémy, protože strava na to má vliv obrovský, spíš mi vadí ta hysterie a na druhou stranu pak partička "všeználků" kteří jen kritizují, prostě je potřeba přemýšlet svojí hlavou:) A děkuju za odkaz, vypadá to zajímavě, zrovna se chystám na dvě knížky od Duška, takže tohle si moc ráda pustím :)

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    3. Mělo tam být dávky inhalatoru, teď už to bude dávat smysl 😃

      Vymazat
  10. Přesně tak! Taky mám stejný názor na věc. Zrovna nedávno jsem to také držela, ale vlastně jen měsíc a měla jsem své vlastní pravidla. Udělala jsem si vlastní detox, tak jak to vyhovuje mi. Taky jsem o tom psala článek, kde to celé líčím, ale tady tak ve zkratce.. Jasně, že cukr nám může hodně věci zapříčinit, je to jed a to sama vím a bílý cukr jsem vyřadila úplně. Ale na druhou stranu, když budete týden v kuse přemýšlet nad tím donutem a brečet nad ním, že ho nemůžete, tak si uškodíme ještě víc, než kdybychom ho s radostí snědly. Ovšem někdo má takovou vůli a ani ho to nenapadne. A proto takové lidi bych nechala jet si svoje. A vlastně všechny. Nechala bych každého, ať se drží toho, co mu dělá dobře. Mě to upřímně taky zbavilo mnohých závislostí a přesně jako ty, byla jsem sugar addictioner, takže mi to akorát prospělo a teď si třeba ten javorový či kokosový sirup přidám do něčeho, ale zvlýdnu to i bez něj :-). Také jsem ráda, že mě to zbavilo závislosti na jogurtech. Mohla jsem je jíst klidně denně a ted? Teď si ho dám jednou za čas a je mi fájn :-). Jsem toho názoru, že člověk by měl projít vším a sám si vybrat, co mu vyhovuje nejvíc a po čem se cítí dobře. Proč být násilím vegan, když pořád myslíte na ten steak, ale nedáte si ho, protože chcete něco dokázat, žejo :-) Tak se raději držet třeba palea a budeme spokojeni.

    Pěkný den! :-)

    my-innercare.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, mě ten detox opravdu pomohl zbavit se závislosti na cukru, dodržovala jsem ho přesně podle knížky, ale teď už prostě sama pro sebe nevidím důvod proč být 100% sugarfree. Chci si dát občas něco sladkého bez nějakého nahrazování, dělala jsem o Vánocích kokosky sugarfree i klasické a sugarfree letěly do koše, to mi za to prostě nestálo :D :D :D

      Vymazat
  11. Souhlasim s tebou. Ale chtela jsem se zeptat - pise Sarah, jak to funguje u sportovcu? Ale nemyslim rekreacnich, myslim lidi, co sportuji zavodne, pripadne se nejakym druhem sportu zivi. Muj pripad to neni, ale vim, ze kamaradi takhle musi pit sacharidove koktejly, jedi i tycinky, hodne ovoce, protoze proste toho tak strasne moc spali. Me by to jen zajimalo, nejak si nedovedu predstavit, ze by nekdo, kdo 8 hod denne intenzivne sportuje prezil bez cukru. Ale prave o tom nic moc nevim, tak se ptam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já knížku četla někdy na začátku října a nemám jí u sebe, ale myslím si, že tomuhle se Sarah asi v knize nevěnuje. Myslím si, že dát si nějaké ovoce třeba před cvičením problém není. Ono právě během toho detoxu by se tělo mělo naučit efektivněji využívat tuky místo té rychlé energie z cukru, proto má člověk tu cukrovou chřipku, ale jak je to u nějaké velké zátěže nevím. Ona je taky otázka, zda je opravdu zdravé cvičit tak moc, že ten příjem už nedokážu zajistit jídlem, to si myslím že by bylo na celou diskuzi, o profesionálním sportu ani nemluvím, tam je nám asi všem jasné, že tam jde o vše jen ne o zdraví. Na druhou stranu často slýchám o sportovcích tento argument v souvislosti s masem a tam je naprosto lichý, když může být třeba taková Serena Williams vegan :D :D Tady opravdu nevím :)))

      Vymazat
    2. Dekuju moc za odpoved!
      Naprosto otevrene, ja si myslim, ze profi sport zdravy neni a treba u svych deti bych je vubec do niceho takoveho necpala..
      Ale prave me to zaujalo, ze vim, ze oni rikaji, ze potrebuji "tu rychlou energii", a take samozrejme absolutne nezvladnou normalne snist, co vydaji. A byla jsem zvedava, jestli o tom neco nevis - jsem desnej koumak a vsechno me zajima! :D
      A dekuju za info k Serene Williams, to jsem nevedela, to je zajimave. Mozna si rikam, ze to bude zalezet i na druhu sportu, ta vyziva, ne? Jakoze treba kulturista vs. bezec..
      Ja se treba bez ovoce denne neobejdu, takze proste sladke tim padem jim. Co se ale snazim, nemlsat susenky a cokolady na kazdodenni bazi, a kdyz uz, tak si je nedat misto jidla, ale jako odmenu nekdy. Tedy, kdyz mam hlad, tak dat si normalni jidlo a ne susenku.

      Vymazat
    3. No právě že já osobně si myslím, že profi sport nic zdravého není, zrovna jsme se o tom tenhle semestr i bavily na psychologii zdraví. A jako ovoce já taky jí, o tom si myslím, že to vůbec není, pokud člověk nejí denně půl kila hrozna. Spíš mi přijde důležitý, že lidi právě neví, že třeba takový hroznový víno má tolik fruktózy, že se to pak v těle chová jako kdyby jedli prostě sladkosti. To samé dětem některý lidi dávají velké dávky ovoce, když to dítě nejí zeleninu, jenže ta fruktóza prostě v těle nedělá nic dobrého no! Ale pořád lepší než sušenky a v rozumném množství bych se nebránila žádnému ovoci, to mi přijde hloupost :)

      Vymazat
    4. Jo, to s tebou uplne souhlasim. Ja jsem obecne razic teorie "vseho s mirou a vse rozumne". A na druhou stranu, pokud jsem jednou za cas u mamy a posnidam buchtu a po obede si dam zakusek a vecer melouna s hroznem a slehackou a neni to kazdy den, taky mi to prijde ok.
      Ja prave vim, ze ovoce je jako sladky, a proto se radsi snazim dat si jablko nebo banan, nez susenku. A nemam pocit, ze se tim precpavam, ale tak dva kousky, obcas tri denne mam.
      A treba je zajimavy, ze hodne lidi nevi, ze i mrkev je hodne sladka a nemela by se jist casto a ve velkem mnozstvi.

      Vymazat
  12. Pěkný článek a hlavně logické argumenty. Palec nahoru :-)
    Taky nechápu, proč bych měla odsuzovat nebo naopak do krve propagovat nějaký stravovací styl. Loni touhle dobou si pamatuju, že jsem byla totálně na prášky, protože mi bylo šíleně zle a na ksichtíku se mi stvořila pořád se zhoršující vyrážka, proti které bylo pubertální akné procházka růžovou zahradou.
    Nevím, jak me to napadlo, ale vyřadila jsem ze dne na den z jídelníčku všechno mléčné, lepkové a vaječné. A jako mávnutím kouzelného proutku se mi udělalo dobře, vyrážka začala mizet a já mám čelo zas vyžehlené :-D tuhle dietku jsem držela pár měsíců a pak jsem postupně najela zase na normální jídelníček (tedy kromě masa - vyjma ryb nebo jednou za sto let kuřete - jím všechno). A problémy už se nevrátily. Doteď nemám tušení, čím ty peripetie vlastně byly a co přesně tělu vadilo :-)
    Bebe

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo Bebe já si to i pamatuju, jak ses o tom na blogu zmiňovala a pokud to zabralo, je to super, ať to bylo čímkoliv!!! :)

      Vymazat