pondělí 20. dubna 2015

Motivation Monday: Tady a teď

Konečně je tu nové Motivation Monday. V poslední době jsem v takové fázi, že pořád (myšleno ve vzácných chvilkách volna :D ) ležím v nějakých inspiračních článcích, spoustě knížek (to teda hlavně do školy, ale musím říct, že mám štěstí, že etika je dost inspirující i pro osobní život), nasávám různá moudra a citáty a mám prostě potřebu na sobě pracovat, o což se tedy i snažím:) Bohužel se to ale nějak špatně slučovalo s psaním, potřebuji ty věci napřed vstřebat a zpracovat, sžít se s nimi, abych o tom mohla psát a to je proces dost na dlouho...

Zdroj: pinterest.com

Je tu ale jedna věc, kterou mám aktuálně na srdci. Možná jsem se tu už zmiňovala, že kromě předsevzetí, o kterých jste si mohli přečíst článek, jsem si dala na tento rok ještě dvě tajná. No a jedno už jsem rozjela:) Týká se bezprostředně vnitřní práce na sobě samé a přivedlo mě to taky k jedné věci, o které jsem se rozhodla vám napsat.


Zdroj: pinterest.com

Někdy se mi stává, že se zaobírám minulostí, řeším ošklivé situace které se mi staly, nebo si vzpomenu na nějaké situace ve kterých jsem ze svého pohledu selhala. Tohle mi přináší samozřejmě negativní emoce a vše pokračuje tím, že se začnu strachovat z něčeho z budoucnosti, na základě těch špatných zkušeností nebo situací a podobně. No a výsledkem je, že cítím strach a úzkost a prostě nic dobrého.

Kámen úrazu je, že v tom popisovaném mechanismu není žádná přítomnost a právě ukotvení se v přítomnosti může přinést úlevu a uklidnění. 

Navíc, život v přítomnosti je jediná možnost, jak zažívat štěstí a nenechat si život proklouznout mezi prsty. 

Jednou z věcí, která pomáhá, aby se člověk vrátil do přítomného okamžiku tady a teď je kontakt se sebou samým, se svým tělem. Je dobré se v situaci, kdy nesmyslně řešíte minulost, budoucnost nebo obojí, nebo prostě jen panikaříte či cítíte úzkost, obrátit se do sebe a zamyslet se nad tím, jak vám je. Jak se cítíte, jak dýcháte? Máte někde nepohodu? Co byste potřebovali? 

Někdy stačí změna polohy a chvilka soustředěného vědomého dýchání. Tím zastavíte nekontrolovaný tok myšlenek a zaměříte mysl na přítomnost. Ne vždy je lehké identifikovat, co byste v danou chvilku po tělesné stránce potřebovali. Ale pokud budete tuhle "techniku" využívat, tak vám to půjde lépe a lépe. V tomhle ohledu je skvělá i zkušenost s jógou, protože ta hodně prohlubuje kontakt s tělem. 

Už jen fakt, že si uvědomíte své myšlenky, zastavíte je a pozornost obrátíte do sebe, tak se s vámi vsadím, že uvidíte rozdíl. Mě to tedy velmi pomáhá.

Ovšem soustředění se na přítomnost nemusíte trénovat a využívat jen v nějakých negativních nebo náročných situacích. Je to podobné jako třeba s pozitivním myšlením. Čím více to budete trénovat, tím více užitku z toho začnete těžit. 

Nakonec bych vám sem ráda vložila text z Facebookové stránky Síla myšlení, kterou vám moc doporučuji :) Myslím, že vše naprosto přesně vystihuje!

"Lidé čekají celý týden na pátek, celý rok na léto a celý život na štěstí. 
Jenže štěstí nepřijde, nikdo vám ho nedá a nic vám ho nepřinese. 
Štěstí je umění, které si musíme osvojit. 
A můžeme začít tím, že přestaneme na cokoliv čekat a začneme se cítit šťastně tady a teď!"




Myslím, že snaha žít v přítomnosti je jednou z cest, jak štěstí jít naproti:) Budu ráda, když se v komentářích podělíte, co vy na to? :-*


2 komentáře:

  1. Tyhle motivační články mám moc ráda! :) Máš pravdu, že zaobírat se minulostí nemá moc cenu, štěstí to nikomu nepřinese. Někdy jsem mívala právě takové sebemrskačské nálady, kdy se mi pořád vybavovaly situace, na které bych nejraději zapomněla. Zakazuju si o tom tolik přemýšlet a funguje to; naopak soustředit se na přítomnost je ideální. S tou budoucností to ale vidím trochu odlišně; myslím ale že je velký rozdíl mezi naříkáním typu "teď se mám špatně, ale změní se to o víkendu/až ..." a dlouhodobým plánováním budoucnosti a těšení se na věci příští. Potřebuju mít v životě nějaký řád, a pokud nemám třeba nějaký dlouhodobý cíl a plány, tak jsem z toho dost nervózní. Odchýlení se od plánů mi nevadí, ale potřebuju mít pro můj vnitřní klid nějakou konkrétní představu. Je mi jasné, že jsi myslela spíš ty negativní pohledy, ale chtěla jsem dodat svou vizi chronického plánovače. :)
    Jo a pokud mě dostihnou nějaké negativní myšlenky (typicky právě ty co jsem udělala špatně, co mi nevyšlo a tak), tak si musím jasně říct dost a jdu si číst; uklidňující vliv na mě má i hrabání v hlíně, i když to není zrovna činnost na každý den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo to s tebou naprosto souhlasím, já jsem mistr plánování, pochopila si to správně, myslela jsem z té budoucnosti spíš věci které se nedají naplánovat ani ovlivnit:)

      Vymazat