čtvrtek 28. února 2013

Kniha měsíce února

Přečteno je nová rubrika na mém blogu, která se bude objevovat vždycky na konci měsíce. Miluju knížky a poslední půlrok jsem neměla moc čas číst jiné než odborné knížky. Já ale čtení k životu potřebuju. Jako malá jsem četla strašně moc. Knihovnice mě milovaly:) Vždycky jsem si napůjčovala třeba 12 knížek a za pár dní už jsem je nesla vrátit přečtené:) A když jsem pak občas jako starší přetáhla výpůjční dobu, ani mi nedaly pokutu:))) Teď samozřejmě potřebuju číst především odborné knížky, ale i tak si čas najdu i na beletrii.

Teď se ale fakt potřebuju často odreagovat a knížky jsou skvělý způsob, jak toho dosáhnout. Takže tady je to, co jsem přečetla za měsíc únor:) Je to jen jedna knížka, ale snad mne omlouvá to, jak je únor krátký a taky ten pobyt v komunitě :D :D Jo a ještě bych chtěla dodat, že já nejsem žádný literární znalec, takže při čtení mého hodnocení knížky na to berte prosím ohledy :))) Pokud vložím fotku z internetu, tak je to pro to, že knížku mám z knihovny a obal už třeba ani nemá nebo byl zničený. Samozřejmě je vždy přiložen zdroj:)

Milan Kundera - Směšné lásky
Tuhle knížku už jsem jednou četla na gymnáziu. Musím ale říct, že návrat k ní se mi vyplatil. Jde o povídky, celkem jich v knížce najdete osm. Nejznámější je asi Falešný autostop, díky kterému tuto knížku lidi většinou znají. Mě osobně se ale líbily více i jiné povídky. Kundera líčí velmi lehkým stylem poměrně těžká témata, která se skrývají na pozadí obyčejných lidí a jejich každodenních příběhů. A to je právě to, v čem je dle mého názoru kouzlo těchto povídek. A proto se mi taky vyplatilo přečíst si tuhle knížku znovu. Přeci jen už jsem starší a tak jsem si více uvědomovala ty širší souvislosti doby, ve které se příběhy odehrávají. Jako nejčastější téma vnímám hledání alespoň nějakého prostoru pro svou malou osobní svobodu v nesvobodné době a samozřejmě mezilidské vztahy. Někdy se mi zdá, že si z toho všeho dělá Kundera trošku legraci, jako by byl humor tím, co nám může pomoci se přenést přes stíny totality...
Ale jak říkám, to jsou jen moje amatérské dojmy:)


Znáte tuhle knížku? Četly jste od Kundery něco jiného?

23 komentářů:

  1. Nu...možná, že až budu starší, kniha mi také bude bližší. Četla jsem ji před dvěma lety (v prváku). Nepřišla mi nijak špatná, ale ani výjimečná. Asi to vážně bude tím, že jsem do ní tak nějak ještě nedorostla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to takle mám se spoustou knížek. Může to být i obdobím, ve kterém se člověk zrovna nachází, jaké věci řeší, že mu to téma třeba napřed nesedne a za pár let ano... Ale to je na čtení úžasné:)

      Vymazat
    2. Tím ale nechci tvrdit, že je tahle knížka výjimečná:)

      Vymazat
  2. Nesnesitelná lehkost bytí, ááách! Musím se k té knížce vrátit :-)) Tahle ale taky vypadá zajímavě ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem na bohemistice, takže já musím číst jak mourovatá. I když čtu ráda, tak 70 knížek za semestr je i na mě trochu moc :D A Směšné lásky se mi moc líbily, ale pak jsem četla Nesmrtelnost a ta se mi líbila ještě víc. Ta filozofická rovina, která je ve Směšných láskách v menší míře, je v Nesmrtelnosti hodně v převaze, takže knížka nemá moc velký děj, ale ty úvahy jsou úžasný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za tip, píšu si na seznam:) Jinak 70 knížek za semestr, to čteš i ze spaní ne? :))

      Vymazat
    2. Jojo, já s čj na VŠ taky musím číst jak divá, zrovna minulý týden jsme se zabývali Směšnými láskami. Četla jsem je už na střední a teď tedy znovu a je pravda, že v tom pokaždé najde člověk něco jiného, něco dalšího. Ale Nesmrtelnost byla pro mě hrozná, už od začátku mi to nesedlo a nedokázala jsem se tím prokousat až do konce.

      Vymazat
    3. Hm, to je zajímavý no... To je právě o tom, že fakt každý na ty knížky reaguje úplně jinak...

      Vymazat
  4. Super výběr, tenhle kousek jsem zhltla raz dva, ale je fakt, že na Nesnesitelnou lehkost to zdaleka nemá, to je teprve pecka.No a konečně bloggerka, která když už píše o knize, tak to není 50 odstínů literárního braku :-D .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak teď si mě pobavila, protože když jsem psala ten název, hned mi ta knížka proběhla hlavou a upřímně - já se na ní ani nechystám:)

      Vymazat
  5. Kundera je můj miláček :)Nejradši mám Nesnesitelnou lehkost bytí.

    OdpovědětVymazat
  6. Kundera je proste úžasný, čo si budeme hovoriť :) Ja osobne najviac zbožnujem jeho Valčík na rozloučenou, má čestné miesto v mojej poličke :)

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuji za tip :)
    Od prváku jsem dost zanedbávala knihy, které si chci přečíst, ale zrovna máme tak nějak školní čtenářské volno, takže si mohu knihy vybírat sama :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je úplně nejlepší, když si můžeš vybrat, co chceš:)))

      Vymazat
  8. četla, moc se mi ta knížka nezalíbila..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ona asi ani neexistuje knížka, která by se líbila všem:) Ale chápu to, mě napoprvé taky ne! :)

      Vymazat
  9. Na tvé nedávné doporučení jsem si ji včera přinesla z knihovny, tak jsem na to zvědavá :)).

    OdpovědětVymazat
  10. Jé, Směšné lásky jsem neviděla... no tak sedm let:) Na gymplu mi byly doporučeny, protože jsem měla ráda Žert a Nesmrtelnost. A literární semináře jsem trávila hádáním se s kantorem zda je Kundera dobrý či ne (on ho nesnášel, tvrdil, že z něj má morální kocovinu:)). Veronika

    OdpovědětVymazat